søndag 19. september 2010

Oppsummering "trippærn"

Jeg er på tampen av mitt andre treningsår. Første treningsår startet 6. mars 2009. Det ble et år med jogging og sykling. Nå, i mitt andre treningsår, har det blitt jogging, sykling og ski, og for første gang har jeg gjennomført Trippelen - eller "trippærn" som jeg liker å kalle den :)




Og dette var "trippærn" 2010:

20. mars: Birkebeinerrennet
27. august: FredagsBirken
18. september: Birkebeinerløpet

Birkebeinerrennet: 54 km fra Rena til Lillehammer. For meg var dette mitt livs lengste - og hardeste skitur! Jeg hadde bakglatte ski så det holdt - enda jeg hadde smurt etter alle kunstens regler. Stoppet to-tre ganger den første mila for å legge på ekstra smøring - uten at det hjalp. Lovet meg selv at armmusklene skulle trenes opp til neste års renn! Har en jobb å gjøre der pr. d.d.... Min tid på Birkebeinerrennet vil jeg helst ikke snakke høyt om..., men her er den nå, sort på hvitt: 6:32. Milevis unna den såklate maksimaltiden som er merkekravet: ca. 4:45 for min aldersklasse.
Må huske på til neste år å ha med meg bananer og drikke opp til startområdet - evt. kæsj så jeg kan kjøpe noe.  

FredagsBirken: 94,6 km fra Rena til Lillehammer. Syklet samme med min søster hele veien. Vi hadde syklet sammen i 2009 også. Den gang var jeg i bedre form enn henne og måtte slakke på farten nå og da. I år var søster i minst like god form som meg, for ikke å si bedre. Sammen dro vi hverandre over fjellet til en sluttid som var over timen bedre enn i 2009: I år ble tiden 6:00. I FredagsBirken er det ingen maksimaltid, men om jeg ser til maksimaltiden på Birkebeinerrittet (som er samme løypa, bare dagen etter) for min aldersklasse: ca. 5:01. Mao. en time unna merkekravet; det er mye!
Planen med treningen foran neste års Birkebeinerritt (ja, jeg går for lørdagen neste år): Flere sykkelturer på vår- og høstpart.

Birkebeinerløpet: Av "trippærns" tre distanser, er det helt klart løpet som har vært størst suksess for meg, rent tidsmessig: 2:10 er seks og et halvt minutt etter merket; overkommelig neste år.

-----
Jeg skrev i går noe om å ikke henge meg opp i tider... Det viktigste er helt klart at jeg er i fysisk aktivitet! Samtidig har jeg en konkurranseperson inni meg! Jeg må bare minne meg selv på at jeg har ligget mange år på sofaen samt har aldri vært noe lyntog. Jeg kan mao. ikke forvente å kunne legge frem strålende tider. Dog: Jeg vil søke neste år å slå meg selv! Det blir gøy :)