mandag 27. september 2010

Rallarvegen

I helgen syklet jeg da Rallarvegen med mine to søsken pluss en kollega av bror. Lørdagen startet vi 8.30 fra Haugastøl. Det ble ganske fort klart at brors kollega ikke holdt samme tempo som oss andre. Bror var gentleman og tok følge med kollega, mens søster og jeg syklet avgårde. Været var strålende, med sol, ca. 4 grader og medvind. Det ble fort varmt der vi syklet oppover!

Vi tok det pent og pyntlig med flere stopp. Ankom Vatnahaslen (63 km fra Haugastøl) kl. 13.10. Sjekket inn på vårt rom, tok en matpause og syklet så ned til Flåm, 20 km nedover. Så for første gang i mitt liv har jeg da syklet hele Rallarvegen på en dag :)

Ettersom vi skulle sove på Vatnahalsen, var det å sykle opp igjen dit etter en halvtimes pause i Flåm, hvor vi spiste litt sjokolade og så på turistene. Bakkene oppover mot Vatnahalsen var tøffe for legger og lår. Da vi kom til Myrdalssvingene (som det er 21 av) gikk vi av syklene og trillet dem oppover.

GPSen viste 104.5 km på denne lørdagen. Etter en bedre middag og kaffe sovnet jeg rimelig kjapt.

Opp tildig på søndag, spise frokost og så på sykkelen igjen. Brors kollega tok toget. Vi tre søsken bega oss på vei oppover mot Fagernut og derifra til Finse og tilbake til Haugastøl; altså samme turen som på lørdag, bare motsatt vei og minus ned og opp til Flåm! Søndages tur ble tøffere enn lørdagens. Kroppen var sliten etter over ti mil dagen før. Selv med Vivitex-buksa kjente jeg godt til mine lår. Krampa banket på, men dukket heldigvis ikke frem. I tillegg hadde vi motvind... Kom oss dog vel frem til Haugastøl før kl. 16 søndag. Jeg gleder meg alt til neste år! Dette er jo en årlig hendelse i vår familie. Dvs. bror sykler hvert år her, søster og jeg pluss evt. andre er med år om annet. Jeg var ikke med i fjor da jeg løp Oslo halvmaraton; den droppet jeg med glede i år til fordel for denne flotte turen. Jeg er med neste år, søster ikke da hun er utenlands på det tidspunktet.

Bildet her er tatt på vei oppover mot Klevagjelet søndag morgen.