søndag 5. september 2010

Stinne lår

Lårene mine er i dag stinne - eller skal jeg bruke begreper som stiv og støl? Poenget er at det ikke var helt enkelt å komme seg ut av senga i dag.

FredagsBirken for drøye en uke siden - der fikk lårene virkelig kjørt seg. Jeg opplevde flere krampetrekninger i dem mot slutten av løpet, særlig i oppoverbakkene.

I uka etter FredagsBirken trente jeg ikke i det hele tatt. Så, i går, kastet jeg meg på Halvtraver'n. 15 km i Oslomarka på ujevnt underlag. Jeg var ikke sliten, ikke det minste anspusten, da jeg kom i mål etter 1 time 40 min 50 sek (i følge min Garmin 405 - offisiell tid ble 1 t 41 min 01 sek), men jeg kjente lårene begynte bli stinne mot slutten av løpet; det hindret meg i å ta i så mye som jeg ønsket.

Og i dag er altså lårene støle/stinne så det holder. Min plan frem mot Birkebeinerløpet om knappe to uker: Tre joggeturer til uka. Disse turene skal skje i Marka på grusvei og være av det rolige og korte slaget. Jeg tenker i morgen ettermiddag dra inn til Skansebakken, jogge rolig ca. 3,5 km og snu. Tenker gjenta samme turen to ganger til denne uka som ligger foran og to ganger til uka etter. Skal ikke trene noe som helst torsdagen og fredagen før Birkebeinerløpet.

Tro om dette er en god plan for stive lår?