søndag 19. september 2010

Krampe i lår og legger

Jeg forsøker google meg frem til en løsning...

Saken: Under FredagsBirken opplevde jeg for første gang i mitt liv å få krampe i lårene. Dette skjedde etter å ha syklet noen mil. Jeg hadde tatt rimelig bra i; syklet så fort jeg kunne en bra bit. Så kom krampene. Hogg til. Spesielt i oppoverbakkene.

Uka etter FredagsBirken tok jeg det med ro; trente ikke. Så kom Halvtraver'n, en lørdag drøye uka etter FredagsBirken. 15 km løping gjennom Marka. Krevende terreng, a la Birkebeinerløpet. Mye offroad, leire, stein, kvister. Kjente at lårene ble tunge/stinne på slutten. Dagen etter kunne jeg knapt nok gå! Var stiv så det holdt.

De to ukene etter Halvtraver'n har jeg hatt noen få joggeturer: tre den første uka, to den andre. Lengden på turene rundt 8.5 km. Tunge lår hele tiden frem til Birkebeinerløpet, men allikevel litt bedre dag for dag.

Så Birkebeinerløpet: Kjente leggkrampen snek seg innpå etter åtte km. Skikkelig krampe opplevde jeg heldigvis ikke før etter målpassering. Men altså: murrende legger og lår som ble stivere og stivere / stinnere og stinnere / tyngre og tyngre utover i løpet.

I dag, dagen etter Birkebeinerløpet, er jeg svært så stiv i legger og spesielt i lår. Sitter jeg rolig for lenge (type lengre enn noen få minutter), er det vondt å komme seg på beina.

Jeg konkluderer med at det var for kort tid mellom FredagsBirken og lårkrampene der til Halvtraver`n uka etter. Videre konkluderer jeg med at de to ukene mellom Halvtraver`n og Birkebienerløpet også var for kort tid i forhold til å restituere legger og lår.

Så hva er nå løsningen for å restituere lår og legger? Søk på Internett sier alt og ingen ting... Ta det med ro, ikke presse seg, rolige og korte joggeturer etter et par dager. Ikke konkurrere på mange uker. Full restitusjon kan ta måneder.

Hvordan hindre at jeg skal oppleve krampe og stinne lår i fremtiden? Jeg har ikke funnet svaret. Ennå.