søndag 10. april 2011

Våren, ikke helt blott til lyst

Var ute på en liten rusletur med bikkja i dag. Kom over det sikreste tegnet på at våren er her (om jeg skulle ha vært i tvil): Hestehov; tussilago farfara. Denne lille planten bære bud om det som ligger foran nå: All snø skal vekk, 17. mai og marsjering på Karl Johan, sommerferie! Alt dette gode. Med ispedde jogge- sykkel - og rulleskiturer. Ikke bare bærer hestehov bud om det som kommer: Bare det at den er her, forteller at vi nå er inne  en vakker tid da naturen formelig vekkes til liv :) Så da er våren blott til lyst? Tja, ikke helt...

Jeg har siden spede barneår hatt astma og allergi. Jeg har i alle år brukt kortisonsalve for eksemen, allergipiller for gress, pollen og diverse - og astmamedisiner for min anstrengelsesastma og allergi mot diverse dyr. Dette er medisiner jeg bruker jevnt og trutt året rundt. Dvs. allergipillene drøyer jeg med til våren setter inn. Det er da øyekløe og neserenning setter inn for fullt. Så ja, jeg er midt inne i "den verste allergitiden". Kroppen har i to-tre uker kjent seg veldig slapp og trøtt. Det er så jeg kan sove hele tiden. Hvilket jeg jo ikke kan! Må jo jobbe og studere. Og se på fotballkamp (slik jeg gjør nå; multitasking). Men altså slapp og trøtt til tross for medisinering. Er jeg overrasket? Ikke egentlig. Erfaring og googlesøk forteller meg at trøtthet og slapphet er sikre vårtegn for oss allergikere.

Så hva er moralen? Vel, jeg trener ikke mer enn en til to ganger om morgenen i løpet av uka. Men om ettermiddagen...! Jeg løper til og fra HiO for tiden. To dager ble det i uken som er i ferd med å ebbe ut. Planlegger samme greia uka som kommer.

Hvorfor pine meg selv med jogging for tiden? Ja, for det er ikke helt festlig å jogge når kroppen kjennes slapp ut. Jo, det har å gjøre med et par saker: Jeg sliter med en vekt som har krabbet oppover i løpet av vinteren; jogging er den ultimate måten å forbrenne kalorier på! Og så har det å gjøre med at Holmenkollstafetten nærmer seg. Ja, og så går jo månedene fort til september og Birkebeinerløpet da :)