tirsdag 19. april 2011

Dagens halvmaraton til minne om Grete Waitz


Jeg hadde før dagen opprant bestemt meg for å løpe en halvmaratondistanse i dag, for å se om jeg hadde den inne etter en lang vinter uten lange løpeturer. Da meldingen kom om at Grete Waitz døde i natt, bestemt jeg meg for at dagens tur skulle være til minne om henne.

Underveis mens jeg løp, tenkte jeg på en del av de gyldne øyeblikk fra Grete Waitz´ løpekarriere. Jeg så for meg hennes fletter som slang frem og tilbake der hun løp! Jeg så for meg glimt fra noen av  hennes New York Marathon. Tenk at hun vant det løpet ni ganger!!! Jeg holder fast på at skal jeg noen gang løpe en maraton, så må det bli i New York!

Grete Waitz var en stor inspirasjonkilde, sammen med Ingrid Kristiansen, da jeg på slutten av 1980-tallet jogget noen turer. Og så, for to år siden da jeg steg opp av sofaen. Med en lengre halvdel som oppfordret meg til å melde meg på Sentrumsløpet, var det Bedre puls-gjengen sammen med Grete som inspirerte meg til å ta opp igjen joggingen :)

Siden den våren i 2009 har jeg hvert år dedikert et løp/ritt/renn til Aktiv mot kreft. Fordi jeg vet hvor utrolig priviligert jeg er som har en kropp som kan utfolde seg fysisk! Og fordi jeg kjenner mennesker som har måtte gi tapt for kreften og har venner som har stått og tildels stadig står i kampen mot kreften. Aktiv mot kreft bidrar til bedre hverdag for kreftrammede ved at de f.eks. har vært med på å opprette "pusterom" på noen sykehus og vært med å finansiere en PET-skanner på Ullevål sykehus.