torsdag 17. mars 2011

To dager før Dagen og hva jeg smører med

Det er en viss fare for at hodet er i ferd med å bli surrete. Det er to dager før Birkebeienrrennet. Jeg kjenner jeg blir mer spent for hver dag som går. Surfer rundt på nettet for å finne smøretips. Er det klokt av meg å surfe slik? For "der ute" er det en mengde tips og råd, og de går ikke alle i samme retning...

Sider jeg har vært/er innom: Oslo Sportslager, Milsluker´n og Swix.

Jeg har nå i ettermiddag startet preppingen av skiene og har falt ned på dette - etter å ha renset skiene og rubbet festesonen med sandpapir 100:

- Glider: Ski Go LF Graphite i bunn. Varmet inn tre ganger (rakk å bli litt kald mellom hver innvarming). Siklet av. Børstet først med bronsebørsten så med den blå nylonbørsten. Varmet så inn Swix HF8 tre ganger, siklet av og børstet på samme måte som med graphiten.

Det er første gang jeg tester denne formen for glider.... Skal jo liksom ikke gjøre noe nytt sånn til et renn, men tror dette bør være greit. Oslo Sportslager som har satt meg på ideen gjennom deres spørsmål-/svarside om Birken. Velger LF Graphite ut fra hva Oslo Sportslager sier om den: "Grafittglider er en glider tilsatt grafitt. dette gjør at man får en fin base for dagens glider." Velger HF8 (som går fra +1°C til -4°C) og ikke HF6 (-6ºC til -12ºC) som ytterste glider, da jeg skal starte relativt sent (9:40) samt jo går sakte og vil derfor oppleve varmere føre enn de som går tidlig og fort. Velger altså HF ("høyt fluorkarboninnhold") og ikke LF ("lavere fluorinnhold"). Har aldri prøv HF tidligere, mest pga. pris (den er mye dyrere enn LF). Nå forsøker jeg allikevel (på tilbud hos Anton sport!) og satser på at det Swix skriver på sine sider stemmer: "Voksene gir meget god gli og høy akselerasjon. De har et bredt bruksområde, og er slitesterke og smussavstøtende." Riktignok sier Swix også - og jeg leser det rundt på nettet  - HF opptrer gjerne sammen med pulver Swix Cera F utenpå, men den boksen tar jeg meg ikke råd tid; koster over 1000-lappen.

- Feste: Her eksperimenterer jeg ikke!!! Går for det trygge, det som har brakt meg fremover, og ikke minst oppover, nå i vinter. Guruwax Extreme 39 klister i bånn sammen med Guruwax Extreme Hallgeir voks. Smeltet inn på den måten Oslo Sportslager viser i sin flotte video:





Klisteret og voksen skal få godgjøre seg til i morgen. Da vil jeg korke det skikkelig inn, slik videoen viser. Etter korkingen vil jeg trolig legge noen lag Swix VR40. Etter det pakkes skiene ned i sitt trekk. På startstreken lørdag vil jeg da vurdere hvilken VR jeg evt. skal legge oppå til slutt. Skal ha med meg hele spekteret fra VR40 til VR75. Jeg vil ikke oppleve det jeg opplevde i fjor under Birken, at skiene glapp og glapp. Jeg var jo helt utslitt i armer og kropp etter to mil! I år skal jeg ha feste!!! Glien er sekundær, men sier gjerne ja til den også :)