søndag 27. mars 2011

Årets første sykkeltur

Årets første sykkeltur er gjennomført. Ferden gikk til sentrum, videre utover Mosseveien og Gamle Mossevei, forbi Tusenfryd og Vinterbro, videre mot Nesoddtangen. Ferden stoppet syv km før selve tangen, og ble på 48 km blank. (Kjørte bil tilbake). Mye motvind gjorde turen relativ slitsom.

Kjente etter hvordan kroppen funket, ikke minst med tanke på kramper i lår. Hadde drukket godt med vann i går samt spist potetgull et par dager på rad :) Samtidig har mine lår kjent tunge ut hele uka. Kanskje som følge av styrketreningen jeg var på på onsdag? Vel, drakk en halv liter Maxim sportsdrikk før jeg dro samt noen slurker jevnt og trutt sykkelturen igjennom (drakk ca. hvert 20. minutt). Fikk ingen kramper, men kjente på stinne lår.

Tok frem min sykkel i går, dvs. tok frem begge mine sykler. Den eldste er en Scott. Har vel hatt den i 12-13 år. En billig sykkel den gangen som har tjent meg trofast. Siden forrige vinter har den vært min vintersykkel, og den jeg bruker når jeg vet jeg må forlate sykkelen låst uten tilsyn. En titt på Scotten i går, sa meg at den er sterkt preget av vinterens turer på saltbelagte Oslo-veier.... Jeg brukte tid på å skifte til sommerdekk. Det gikk jo fint, men etterpå var det noe hakkande gæli med kjede og gir. Får ikke tråkket pedalene rundt. Alt stopper opp. Ser at det er noe fysisk galt der bak mot bakhjulet, men ikke er jeg dame til å finne ut av hva det er. Får spørre min sykkelkyndige nevø pent om å sette en diagnose. Er det håp for pasienten?

Så frem med min andre sykkel. Det er en Wheeler som jeg har på 3. året. Også det en såkalt rimelig sykkel. Jeg ser at jeg ikke har fått av all møkka etter Birken og Rallarveigen sist høst. Få ta en skikkelig rengjøring bare det blir litt varmere i lufta. Wheeler er en fin sykkel. Porblemet er at den er for stor til meg; 17.5 tommer. Derfor må jeg si jeg gleder meg til uka når jeg skal avgårde og hente min nye sykkel, en Trek i størrelse 14.5 tommer! Min tanke med Wheeler da er å la poden overta den. Han har vokst forbi mor i høyde og trenger en større sykkel.