torsdag 6. september 2012

Nye sko før Birken

Var på Löplabbet en tur i dag. Trengte nye sko og det til Birkenunderlag. Mao. en god del off-road samt gress og grus.

Den hyggelige mannen kom med to skoforslag:
Adidas Adizero XT 4, unisex og
Inov-8 X-Talon 212, unisex.

Om førstnevnte skriver Löplabbet:
"Adidas Adizero XT 4, unisex. Overdel i slitesterk, syntetisk mesh som gir en hanskeaktig passform. Lavprofil mellomsåle for bedre stabilitet i ulendt terreng. Continental gummi for godt feste på våte steiner og røtter. Godt alternativ som en lettere terrengmodell til fartstrening, bedriftsorientering og skogsløp. Vekt: 300 gram."

Om sistenvnet skriver Löplabbet:
"Inov-8 X-Talon 212, unisex.
En meget lett terrengmodell. Overdel med ekstra forsterkninger i lissene. Ekstra stabilitet i forfoten gir bedre hold i ulendt terreng. En lav profil i mellomsålen gir god stabilitet i terrenget. EVA mellomsåle for god og holdbar støtdemping. Fascia-band på langs i yttersålen gir en stivere sko og mer effektivt og kraftfullt fraspark. Yttersåle med meget klebrig gummi gir godt grep på glatte steiner og røtter og knottmønster som gir godt feste også på myk skogbunn. X-talon 212 er en av de letteste terrengskoene, og egner seg derfor godt til raske turer på sti og i terrenget. Godt alternativ som konkurransesko i lange skogs- og fjelløp.  X-Talon 212 har en smal passform og kan være litt små i størrelsene."

Min fot er bred. Om det var reelt eller kun en innbilling: Syntes Inov-8 ble litt trang på forfoten. Det som allikevel gjorde at jeg falt ned på Adizero, var at denne har noe mer demping.

Mannen i butikken fortalte meg at denne Adizero er en sko for off-road, grus, gress, skog. Mao. virker den rimelig klar for Birkebeinerløpet! Spørsmålet er om den vil kjennes bra ut i 21 km og ikke bare i de 10 første....

Noe utypisk meg, forresten, å kjøpe et annet merke enn Mizuno, som jo har vært mitt faste joggeskomerke fra jeg begynte å løpe for tre og et halvt år siden. Nå er det da slik at jeg har et par Mizuno Wave Precision 12, kjøpt i april, som jeg vil bruke på asfalt og da i Oslo maraton. I tillegg har jeg da de fine, nye Aidzero, for off-road-bruk. Alle mine andre Mizuno har møtt søplekassa, utslitt som de etter hvert ble.

------------------------------------------------------------------------------

Milsluker´n har sine egne Birkenanbefalinger mht. sko.