torsdag 5. april 2018

C2C - den klassiske ruten

Sist helg syklet jeg C2C - den klassiske ruten - sammen med min søster. C2C står da for "kyst til kyst", og vi snakker Nord-England fra vest til øst på tre dager.

I fjor syklet vi også C2C, men da langs Hadrians mur og en måned senere. Det fikk vi i år merke på været. Vi har jo hatt en herlig vinter her i Norge, og også England har fått besøk av snøen.

Vi syklet første dag fra Whitehaven til Penrith, 88 km. Denne dagen så vi sol, men fikk også en del regn underveis. Noe stigning også: 1444 m. Kroppen merket etter hvert at det var årets første sykkeltur. God og sliten etter denne dagen.

Dag to ga oss også nok av stigning; 1774 m og en distanse på 74 km, fra Penrith til Parkhead. Vi skulle over fire topper. Bakkene i England er lange og seige :) Denne dagen møtte vi på snø i høyden, men da kun langs veien.
Ved ankomst overnattingsstedet klokka 19 på kvelden, begynte det å snø. Og snødde gjorde det vel meste av natta der oppe i "fjellheimen" hvor overnattingsstedet Parkhead Station ligger.

Våknet til ulende vind og snøvær siste dag. Denne dagen skulle liksom være den enkleste: slakt nedover de første mila, så bortover og kun 61 km totalt, til Tynemouth. Vel, for oss ble det den tøffeste dagen: 23 km i sterk motvind (slik vi også hadde hatt de to første dagene) med snø fykende rett i øynene og nok av snø på bakken som vi skulle sykle gjennom. Hybridsykler er da ikke det beste...

Heldigvis er jo vi norskinger vel vant med vinter og vet å kle oss. Kroppene holdt seg nogenlunde varme, men fingre og tær var det verre med. Søster hadde valgt varianten med ullvotter innerst og vindvotter utenpå. Det fungerte ok. Jeg hadde såkalt vanntette vintersykkelhansker. De ble både klamme og våte, og fingrene mine miste førlighet etter hvert. Hjalp ikke da at snøværet etter 23 km gikk over til regn og bare veier. Redningen for frosne kropper ble en fish and chips-sjappe som for noen minutter ga oss tak over hodet og en varm kopp kaffe :)

Snøværet siste dag gjør at det er denne dagen vi nok kommer til å huske aller best i lang tid :)

Årets sykkeltur kjøpte vi gjennom Saddle Skedaddle da fjorårets CycleActive ikke klarte lage en tur kun for to. Begge selskapene har gitt godt inntrykk, men vi setter en knapp på årets Saddle Skedaddle, da de virkelig var på tilbudssiden hele tiden og fulgte oss godt opp hele veien, både før, under og etter turen.

Nå drømmer søster og jeg om neste tur i England og da turen som kalles Coast and Castles, en fire dagers sykkeltur fra Newcastle til Edinburgh.