søndag 29. april 2018

Å trene på det man skal bli god/bedre til

Før Sentrumsløpet la jeg opp til noen turer på 10 km. Fordi Sentrumsløpet er 10 km. Flere av vårens turer var for min del kortere, men fra et par uker før Sentrumsløpet fikk jeg inn fire turer på 10 km hver. Dette fordi jeg finner trygghet i å ha distansen inne samt har tro på å trene på akkurat det man skal bli god til. Da gjerne i samarbeid med noen andre distanser/øvelser.

Neste mål for meg er Birkebeinerløpet 9. juni. Dette løpet er ca. 21 km langt. Som oppkjøring til Birken legger jeg inn noen turer av samme distanse. Min favorittløype på halvmaratondistansen er turen fra Sognsvann til Bjørnholt og tilbake (lysløypa mot Ullevålseter og Ankerveien på returen). Denne turen er 22 km og har en noe tøffere profil enn Birkebeinerløpet - i hvert fall kjennes det slik i mitt hode. Mestrer jeg Sognsvann - Bjørnholt t/r på tilfredsstillende vis, kan jeg se med glede frem til Birkebeinerløpet.

Jeg jogget i dag Sognsvann - Bjørnholt t/r. Marka er ikke fri for snø ennå, men det smelter fort nå. Jogget fra Sognsvann tirsdag, og minst halvparten av all snøen som lå da er nå borte. Vi snakker på gangveiene/stiene. Der ligger fremdeles en del snø igjen her og der. På kjøreveiene i Nordmarka, er det nå helt bart (om enn noe vått). Jeg har totalt 21 turer av denne turen. Dagens tid er den dårligste. Min bestetid stammer tilbake fra 5. mai 2013. Brukte da 2:10:40. I dag ble tiden 2:30:13. Trøster meg med at dette kanskje skyldes tidvis snøunderlag (jeg gikk også en gang gjennom snøen og pådro meg et blodig kne) samt at jeg ikke har jogget tilsvarende distanse siden Birkebeinerløpet i 2016.