tirsdag 31. mars 2015

Nye sko


Mine gamle joggesko var nå sletne. I følge det jeg har logget på Strava, har mine Mizuno Wave Rider 16 løpt 735,9 km. Jeg pleier pensjonere mine sko etter 70 mil.

Med dette i tankene, kjøpte jeg i dag nye sko på Löplabbet (takk til min lengre halvdel som var tidlig ute med årets bursdagspresang!). Først en tur opp på speilkassa før tredemølle med nøytale sko, for å se hvordan jeg løper.

Deretter testet jeg tre ulike sko, et par Brooks Pure Flow 4 og to par Asics, modellene 33 DFA og Gel Pursue. Løp på mølla med alle tre. De to første var lav-dropp-sko, 4mm. Med Brooks  løp jeg rett så fint og landet på forfoten, men skoen ville også kunne fungere om jeg lander på hælen. Dog kjentes skoen smule trang på min brede fot. Med det første Asics-paret, modell 33 DFA, landet jeg litt for mye innover.

Det ble til at jeg endte opp med det siste paret Asics; Asics Gel-Pursue. Denne modellen har et dropp på 10 mm og passer best for hælløpere - hvilket jeg jo vanligvis er, ettersom jeg jo ikke har hatt nevneverdig mange lav-dropp-sko. Mine nå avlagte Mizuno Wave Rider 16 har et dropp på 12. mm. Mine nye Asics skal gi meg godt med demping, noe jeg trenger på mine lange turer.
---
Jeg siter med vonde bein for tiden: Har stadig betennelse i høyre fot samt at venstre kne, det korsbåndopererte, har begynt å si fra at det er der når jeg jogger. Trolig ville det beste for mine ben være å ikke løpe på en måned eller to, men med Sentrumsløpet om en liten måned og maraton om to, er ikke pause et alternativ.