fredag 2. august 2013

Oppsummering juli og Birkenmål

Det ble en fin julimåned mht. trening. 21 dager hvor jeg har trent enten styrke, sykkel eller jogging. 10 dager hvor jeg ikke har gjort noe av dette (men kanskje klippet plenen eller gått meg en tur - eller bare ligget på sofaen og sett Tour de France).

Slik ser da totalen ut:
Løping: 119.0 km
Sykling: 177,5 km
Styrketrening: 4 timer 45 minutter
Ergometersykkel (varmer alltid opp med 20 minutter på den før jeg gyver løs på styrke): 2 timer 55 miutter.

Kan lett sammenligne med juli 2012 i appen LogMyTraining:
Løping: 51,6 km
Sykling: 189,8 km
Styrketrening: 1 time
Innensdørssykling: 1 time 20 minutter

Har mao. gjort mer av det meste, bortsett fra sykling, som var bittelitt mer av i juli i fjor.

Det er nå 29 dager igjen til Birkebeinerrittet. Ser av dagens sykeltur i Marka (min faste løype på knappe 52 km) at jeg er rimelig nøyaktig der jeg var på samme tid i fjor. I dag syklet jeg runden på 2:38:57. I fjor på samme tid syklet jeg runden på 2:38:49. Begge turer gir et gjennomsnitt på 19,6 km/t. Det skremmende for meg er at jeg 19. august i fjor knuste til med 2:33:48 på denne runden. Forstår ikke at jeg klarte sykle så fort! Ga jo alt i dag! Trøster meg dog med at 25. juni, drøye måneden siden, syklet runden på over 10 minutter mer enn i dag. Også den dagen følte jeg at jeg ga alt.

I fjor perset jeg på Birken da jeg syklet på 5:09:46. Den dagen var perfekt mht. været; opphold og sol! Skal veldig mye til for at jeg klarer mætsje den tiden i år. Det er slik at jeg bruker drøye dobbelt så lang tid på Birken som på min faste Markatur. Gitt turen i dag, ligger jeg an til en Birkentid på rundt 5:24 - og da gitt at det er pent vær.... Mitt mål er i dag å tangere fjorårets tid. Samtidig har jeg en "plan B" som sier at jeg er fornøyd med alt under 5:30.

Runner´s World hadde en fin artikkel tidligere i sommer som tok for seg mentale sperrer. Der er også dette med mål kommentert.