mandag 12. august 2013

En smak av Birkebeinerrittet

La ut på min faste markatur i dag, den på 52 km. Planla en rolig versjon, da jeg skulle sykle sammen med min søster; vi må jo prate litt sammen underveis :) - Dessuten hadde jeg gårsdagens 22 km joggetur i beina.

Været var strålende da vi startet. Hadde sjekket Yr og Storm før start, og det lå an til muligens noen få regndråper; ikke mer. Jo da, noen få regndråper fikk vi rundt Bjørnholt. Inenn vi var kommet til Tåsen, haglet det noe så voldsomt samt at det lynte og tordnet! Vi måtte søke ly under tak ved Tåsensenteret. Våget oss etterhver ut på syklene igjen, men kun etter få hundre meter måtte vi atter søke ly, da under ei bru.

På dette tidspunktet var vi så gjennomkalde at vi gjennomlevde FredagBirken i 2009. Glemmer aldri da vi var kommet til Storåsen. Vi skulle skifte, i øsende regn, for å få litt varme i kroppene før den lange nedfarten mot mål. Jeg slet mer enn godt var med å få ned glidlåsen på sykkeltrøya. Fingerne ristet av kulde og ville ikke hjelpe til! Husker også tennen mine som klapret på vei ned fra Sjusjøen og usikkerheten om jeg ville klare bremse; fingrene var helt numne. Det hele gikk bra, heldivis! Vi kom i mål, dog med et litt anstrengt smil :)

Dagens tur endte i den varme stua hos søster; orket ikke tanken på å sykle helt hjem, gjennomfrossen som jeg var. Blir det tilsvarende kaldt på Birkebeinerrittet om 18 dager, vet jeg å kle meg bedre enn i dag (skal virkelig sjekke værmeldingen og se på antall grader). Trolig vil jeg, som i fjor da det var oppholdsvær og sol, sykle med stilongs og supertrøye under sykkeldrakten. Med mindre det da høljer ned. Da vil jeg definitivt sykle med noe langt!!!