mandag 11. mars 2013

Sesongens nest siste skitur

Ja, nest siste skitur hadde jeg på lørdag. For føste gang i mitt liv tok jeg skibussen til Ringkollen og ikke Mylla, som jeg pleier. Derifra gikk ferden til Kikut. Holt skilting mot Skansebakken før det kom et skilt som sa Storflåtan - Kikut 15. Fra Kikut gikk ferden som vanlig til Sognsvann. Totalt ble turen på drøye 4 mil.

Turen er mao. omtrent like lang som Myllaturen (den vinner med tre-fire km), men snillere da den ikke har de voldsomt lange oppoverbakkene, men heller noen hyggelig nedoverbakker :)

Være var så der. Det snødde nesten hele veien. Først da det gjenstod en syv km, titta sola frem. Kuldegrader hele veien. Gurublandingen i bånn med tre lag Swix Blå Extra og et par lag "Morot" på toppen; slik jeg har lært fra Aukland-boka. Fint feste hele veien, ikke minst etter å ha lagt på nye lag Blå Extra og Morot ved Kikut. Når det gjelder gliden, ble den straks bedre etter Kikut. Dette hadde nok noe med at før Kikut hadde det gått minimalt med mennesker. Der måtte vi tråkke oss igjennom nysnø. Etter Kikut kom vi til mer glattpolerte spor. Hadde forøvrig glidet med Ski Go graphite i bånn og Swix LF6 på toppen.

Årets siste skitur blir til lørdag som kommer. Om noen lurer snakker vi da om Birkebeinerrennet. Ola Tollefsen Bussreiser bringer meg atter dit med avreise 3:15 lørdags morgen. Flott å ha denne bussen som varmestue før start samt kunne sette seg inn i den ved ankomst Lillehammer og få en behagelig tur hjem igjen.