fredag 15. mars 2013

Prepp del 2 unnagjort; kvelden før

Værprognosene har endret seg det siste døgnet. I skrivende stund, kvelden før Birkebeinerrennet, ligger det an til temperaturer fra minus 10 ved start og opp til minus 5. I tillegg ligger det an til overskyet og snøvær, men dog relativt lite snø. Fordelen for meg er at jeg starter relativt sent (9:40) og derved har noen tusen som går foran og måker vei :)

La på festesmøring i kveld basert delvis på Swix sitt tips og noe jeg leste på Oslo Sportslagers side. Leste først litt feil, eller tenkte feil, så dette ble hva jeg la:


1) Fem lag Swix VR40 Blå.
2) To lag Swix VR45 i tråkket dekket med to lag Swix V30.

Det var på siste punktet jeg hadde lest feil. Det skulle vært Swix V40 over Swix VR45 der i tråkket. Da jeg oppdaget det, tuslet jeg atter ut i boden og la på to nye lag Swix VR45 i tråkket med to lag Swix V40 Blå Extra oppå. Tenker at dette ikke var noen krise. Bare fint med noen ekstra lag festesmøring på denne lange turen som venter.

I bagasjen har jeg med div. smøring: Swix VR45, 50 og 55 samt Vauhti Oransje ("morot"), og Rode Blå Multigrade. Sistnevnte er muligens litt tull å ha med. Tenker teste skiene før start. Ved antydning til bakglatt, tar jeg på noen lag med moroten. Skulle det fremdeles være glatt, ja da blir det å ta på mer av VR45.

Har forøvrig også med de kaldere smøringene Swix V30, V40 Blå Extra og VR40; just in case.
-----------------------------------------------------------

I kveld er jeg da passe spent foran morgendagen. Ser for meg en noe vond og snøfull tur over fjellet og langt fra noe persing; det skal visstnok være et heller trått føre. Vil bli meget skuffet om jeg bruker over fem og en halv time.