lørdag 16. mars 2013

Birkebeinerrennet 2013

Puh! I skrivende stund er jeg på vei hjem fra Birken. Det ble en slitsom tur over fjellet og ingen persing, men akkurat det var det få som klarte i dag. Eliten gikk 20 minutter saktere enn i fjor. Jeg gikk kun 1 minutt og 20 sekunder saktere, eller 2 minutter og 19 sekunder saktere enn for to år siden, som er året med personlig bestenotering. Sier meg fornøyd med dagens innsats :)

Testet skiene før start i dag. Gliden kjentes utmerket, ikke festet. La på to lag "morot", to lag VR40 og to lag VR45 oppå det jeg la i går. Dette ga meg fint feste hele veien. Verre dog med gliden. Måtte gå i vei der andre med letthet staket og gled avgårde.

Været: overskyet, snø, tildels vind og tåke. Trått føre. Rundt minus 5.

Flott å ta buss med Ola Tollefsen Bussreiser; anbefales både til Birkebeinerrennet og Birkebeinerrittet. Digg å bruke bussen som varmestue før start, digg å ha buss som venter når jeg skal hjem igjen.

-----
Noe om kroppens vondter (som det jo skal være en del av ettersom alderen tipper mot 50):

Ryggen sa au-au allerede sist natt og i løpet av bussturen opp mot Rena. Det er det berømte skiveutglidningen på vestre side som ikke har det så bra for tiden. Det hjalp underveis i rennet å gå litt krokbøyd; fikk da ingen "tak" som hogg til (de kom før rennet).

Kramper: Disse kom etter ca. tre mil, i lårene. Dvs. skikkelig krampetak ble det aldri, men tett oppunder.  Akkurat som da jeg gikk rennet for to år siden. Jeg har en teori om at det har med inntak, eller mangel på sådann, av mat og drikke underveis i rennet. Drakk på alle drikkeposter og spiste kjeks på de postene hvor det ble servert. Mulig drakk og spiste jeg for lite. Burde kanskje dra med meg noen geller neste år som jeg tar type hver femte kilometer? I tillegg kanskje drikke to, ikke kun en, kopp sportsdrikk på postene? Kanskkje en sportsdrikk pluss en vann, da sportssdrikk i store mengder er en smule søtt og klissete.