søndag 20. januar 2013

Herlig og kald Myllatur

Ja, vi snakker rundt 20 kalde ved start Mylla. Innen vi kom til Kikut, var temperaturen gått opp til minus 14; rene sommertemperaturen.

Kaldt var det, men det var kun i korte perioder jeg tenkte på det. Vi fire som gikk i lag holdt et jevnt og ikke for heseblesende tempo. Slik holdt vi varmen uten å bli for svett.

Smørevalget var topp: I bunn guruputa, som jeg la på før forrige ukes tur Sognsvann - Forgnerseteren t/r. På toppen hadde jeg lagt fem tynne lag med V30. Feste hadde jeg til det var en mil igjen. Da glapp det såpass, at jeg la på tre lag med VR40. Slik gikk det greit frem til Sognsvann.

Turen ble på drøye 43 km. Min Garmin-klokke hadde på mystisk vis klart å stoppe i starten, men jeg klarte regne meg ut ut fra tidligere turer hvor mye jeg hadde gått glipp av. I fremtiden skal jeg alltid feste klokka utenpå skijakka, ikke under og rett på huden. Slik vil jeg lettere ha kontroll på om klokka er i gang samt slippe fomle underveis for å ta en titt på den.

Før neste skitur, som blir Sognsvann - Frognerseteren t/r, vil jeg rense skiene og legge ny gurupute, og da litt lenger frem enn sist (la til første merke, vil forsøke med andre).