søndag 15. april 2012

Tid for nye joggesko?

Jeg vurderer om det nå er tiden for å kjøpe inn nye joggesko.

Jeg har tre par - på bildet ser dere de to parene jeg har brukt mest: Mizuno Wave Ascend 4 (en trailmodell) og Mizuno Wave Rider 13. Ser av bloggen min at jeg kjøpte begge i juni 2010.

Ikke helt enkelt å regne på hvor mange mil hvert av parene har jogget. Totalt har jeg jogget 112 mil siden juni 2010. De fleste av disse milene er helt klart med Mizuno Wave Rider 13. Ascend bruker jeg når jeg løper i Marka.

Mitt 3. par løpesko kjøpte jeg nå i februar. De har kun noen få mil bak seg, kan anta ca. 10 mil, og jeg er ikke helt fornøyd med dem. Dette paret er også Mizuno, av typen Wave Prophecy. Til tross for den fancy videoen på YouTube, liker jeg bedre Wave Rideren :)

Så hvor ofte skal man bytte joggesko? Litt googling sier bytte etter omlag 80 mil, avhengig av typen sko. XXL nevner en presstest man kan foreta for å se om dempingen er ok. Forstod ikke helt denne testen... DinSide snakker om ferskvare og å bytte sko 1-2 ganger i året når du jogger flere ganger i uka.

Den viktigste indikasjonen på at jeg nå skal bytte, er kanskje den at jeg føler på dårlig demping. Husker ennå den salige følelsen da jeg byttet ut sko sist! Denne gangen planlegger jeg forøvrig å kun kjøpe ett par og da Mizuno Wave Rider 13 - eller helst 15!, som er oppfølgeren etter 14 - som naturlig nok var oppfølgeren til 13 :)