![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjW8z-h_s_0MvqZdvVL9rjzIlAmcVzFj4y2Q3ZClf_R6qnnvIABfDPHJiTJWsAxRxjVraNCZXYHPN94EtHOjpVYmU4llZIDicjM_LnjeiGKA9RpNr7jsQSp1QqWXN_eAbHpQldiLdN8avmn/s320/2016-08-04+15.29.58.jpg)
Foruten det økonomiske: Miljømessig er det gunstig om færre av oss kjører til jobb.
Jeg gikk til innkjøp av en Bromton-sykkel her i sommer. Seff i fargen jeg digger :) Sykkelen har 20-tommers hjul og er sammenleggbar. Det er poenget her: Sammenleggbar sykkel reiser gratis på tog og buss :)
Jeg bor like utenfor Oslos grenser. Månedskort for to soner er kr 1224 mot kr 690 for en sone. Mao. ønsker jeg dra fra og til et Oslo-stopp. For å komme meg til et busstopp i sone 1, må jeg 2,5 km hjemmefra. Til nærmeste togstasjon er det 8,6 km.
Tog i min situasjon er mest fristende: Kan da sykle 30 minutter til toget, sette meg på toget, gå av etter 21 minutter og sykle (oppover) til jobben i knappe 10 minutter.
Med bussen blir det slik: 10 minutter sykling, 22 minutter (pluss noen minutter for kø) på buss og så vente seks minutter på neste buss (gitt at alt er i rute...), deretter 20 minutter på buss og et par minutter på sykkel til jobben.
I tid blir det omlag en time med sykkel/tog/sykkel og det samme med sykkel/buss/buss/sykkel. Dog er reisetiden med buss litt uforutsigbar pga. kø. Kan jo fort hende at jeg ikke rekker bussen jeg skal bytte til; da går tida.
I dag testet jeg ferden til og fra toget. Tok 28 minutter ned og 32 minutter hjem. Følelsen var god :) Følte meg trygg i nedfartene selv om hjulene er små. Funket også fint på grusunderlag, selv om asfalt er å foretrekke. På minussiden kan jeg si at seks gir er uvant for ei som en tre ganger så mange. Det blir stor forskjell fra et gir til et annet. Savnet noen mellomgir.
---
Snart er det Birkebeinerrittet. Vet om folk som har syklet på en-hjuling og bysykkel. Vet ikke om jeg er så tøff at jeg sykler på min sammenleggbare :)