torsdag 4. august 2016

Testtur med Charliemors lille limegrønne

Jeg har bestemt meg for i minst mulig grad bruke bilen til og fra jobb kommende skoleår. Flere årsaker til det. Først og fremst kostandene ved bilbruk. En ting er selve dieselen. En annen ting er kilometerlengden i året i forhold til forsikringen. Blir fort dyrt om jeg bare i reise til og fra jobb skal kjøre 25 mil i uka. Så har vi også bompenger; to passeringer hver dag blir også en del kroner i måneden.

Foruten det økonomiske: Miljømessig er det gunstig om færre av oss kjører til jobb.

Jeg gikk til innkjøp av en Bromton-sykkel her i sommer. Seff i fargen jeg digger :) Sykkelen har 20-tommers hjul og er sammenleggbar. Det er poenget her: Sammenleggbar sykkel reiser gratis på tog og buss :)

Jeg bor like utenfor Oslos grenser. Månedskort for to soner er kr 1224 mot kr 690 for en sone. Mao. ønsker jeg dra fra og til et Oslo-stopp. For å komme meg til et busstopp i sone 1, må jeg 2,5 km hjemmefra. Til nærmeste togstasjon er det 8,6 km.

Tog i min situasjon er mest fristende: Kan da sykle 30 minutter til toget, sette meg på toget, gå av etter 21 minutter og sykle (oppover) til jobben i knappe 10 minutter.

Med bussen blir det slik: 10 minutter sykling, 22 minutter (pluss noen minutter for kø) på buss og så vente seks minutter på neste buss (gitt at alt er i rute...), deretter 20 minutter på buss og et par minutter på sykkel til jobben.

I tid blir det omlag en time med sykkel/tog/sykkel og det samme med sykkel/buss/buss/sykkel. Dog er reisetiden med buss litt uforutsigbar pga. kø. Kan jo fort hende at jeg ikke rekker bussen jeg skal bytte til; da går tida.

I dag testet jeg ferden til og fra toget. Tok 28 minutter ned og 32 minutter hjem. Følelsen var god :) Følte meg trygg i nedfartene selv om hjulene er små. Funket også fint på grusunderlag, selv om asfalt er å foretrekke. På minussiden kan jeg si at seks gir er uvant for ei som en tre ganger så mange. Det blir stor forskjell fra et gir til et annet. Savnet noen mellomgir.
---
Snart er det Birkebeinerrittet. Vet om folk som har syklet på en-hjuling og bysykkel. Vet ikke om jeg er så tøff at jeg sykler på min sammenleggbare :)