2013: 407,58 km - 05:01:50.
2014: 385,89 km - 05:08:25.
2015: 560,71 km - 04:56:40.
Ut i fra disse tallene virker det klart: flere tilbakelagte kilometere gir bedre sluttid i Birken.
I år, juli frem til dags dato: 213,34 km. Skal jeg gjøre det bedre i år enn i fjor, må jeg sykle minst 35 mil på de drøye to ukene som er igjen før Birken. Er det realistisk? Jeg har følgende plan, la oss se om den bringer meg i mål:
Uke 32 (denne uka vi nå er i): En sykkeltur på ca. 5 mil (uka er rimelig full med gjøremål og reise-bort-selskap).
Uke 33: Sykle til og fra jobb mandag - torsdag. Det utgjør fem mil pr. dag = 20 mil.
Uke 34: Sykle til og fra jobb mandag og tirsdag = 10 mil.
Dette blir faktisk 35 mil. Planen min krever selvdisiplin: Å sykle til og fra jobb fire dager på rappen er ikke nødvendigvis det jeg liker best. Syklet veien en gang før sommerferien tok til. Da brukte jeg 1 t 30 min. til jobb og 1 t 45 min. hjem. Jeg har noen heftige km med opppoverbakker mot slutten av ruta: fra Mosseveien og opp til toppen etter Klemetsrud er det omlag seks km. Snakker vi dager med ufyselig vær, vil det kreve all min egnmotivasjon for å sette meg på sykkelen klokka 06:15.
-----
Så var det temaet skyss: Jeg vet ennå ikke hvordan jeg skal komme meg til og fra Birkebeinerrittet. Min faste bussforbindelse, Ola Tollefsen, svikter meg i år: kun lagfolk som skal sitte på med hans busser. Venter nå i spenning på svar fra ei i IF Frøy. De ser ut til å kunne ha plass til ei som meg. Vet ellers hva som er den mest ideelle måten å bli fraktet på til og fra Birken: En person som kjører meg og sykkelen til Rena og plukker oss opp i Lillehammer når jeg kommer til mål :) Har dessverre ingen slik person tilgjengelig.