søndag 31. august 2014

Veien mot krampefri tilværelse

Jeg googler nå i vei. Søkeord: sykling +kramper.

For å forebygge kramper, ser det ut til å være enighet om at det er viktig unngå å bli dehydrert. Altså drikke vel både før og under et ritt. Det gjorde jeg i forbindelse med årets Birkebeinerritt, men fikk alikevel kramper så det holdt.

Et annet moment for å forebygge er treningsgrunnlaget. Jo bedre trent, jo mindre sjanse for kramper. Her er det helt klart t jeg sviktet før årets Birkebeinerritt. Kun åtte sykkelturer i sommer (a 52 km) og minimalt med jogging (drøye syv mil) ble et for dårlig treningsgrunnlag før den kraftprøven Birkebeinerrittet jo er.

Et tredje moment jeg finner, er å forebygge ved å fylle på med matvarer som inneholder magnesium og kalsium, evt. tilføre kosttilskudd med dette. Også dette punktet overså jeg før årets Birkebeinerritt.

Ser at Farris er en anbefalt drikkekilde før ritt for å forebygge kramper, gjerne blandet med eplejuice. Faktisk fikk jeg selv den anbefalingen i 2011. Farris inneholder mineraler og salter som skal være forebyggende mot kramper. Her sviktet jeg også i år. Drakk blanding av Bris og appelsinjuice. Kan bare anta at Bris ikke inneholder samme "krutt" som Farris (blir ikke klok på innehold via et googlesøk).

Et fjerde moment er strekkøvelser som forebygging av kramper. Også her fikk jeg råd i 2011. På nettet ser jeg at det snakkes om strekkøvelser både før og etter trening. Også dette punktet overså jeg før årets Birkebeinerritt. Skal dog sies at et nettsøk viser at ikke alle er enige i at strekkøvelser har den store betydningen mht. å forebygge kramper. Skader dog ikke gjøre det :)

Et siste moment til forebygging av kramper: Har tidligere brukt noen av Vivitex` produker, slik som Vivitex kne og sykkelbukse. Jeg har hatt (en innbilt?) glede av knesaken. Mitt korsbåndopererte kne er til tider vondt, men med Vivitex kne har jeg kjent en (innbilt?) lindring. Sykkelbuksa har jeg vel knapt brukt, men er vel verd et nytt forøk. Bare å ta den på under den vanlige sykkelbuksa.
---

Dette er hva jeg skal gjøre før neste års ritt:

- sørge for et bedre treningsgrunnlag (flere sykkel- og joggemil)
- drikke godt på forhånd (Farris og juice dagene før)
- magnesiumtabletter i forkant av rittet/året rundt (?)
- strekkøvelser før og etter fysiske anstrengelser
- på med Vivitex sykkelbukse