mandag 4. august 2014

Prosjekt "heng-opp-redskaper"

Dette innlegget ligger under kategorien "med nogot attåt" (jamfør navnet på min blogg).

Her skulle det lages en sak til å henge opp div. hageredskap på veggen. Hadde sett et bilde på Facebook til gruppa "Gjør det godt - selv", hvor også han Lars gir en enkle beskrivelse av fremgangsmåte. Slik lyder den:

"Et bræt til den lodrette del på 10 cm x den øsnkede længde.
Et bræt til overdelen på 15 cm. x den ønskede længde.

Mål diameteren på skafterne på dit haveværktøj, og bor et hul 10 cm. inde, for hvert 15 cm, altså 15 cm fra center hul, til center hul. Herefter skærer du med en sav en slidse ind til yderkanterne af hullet, så du får et aflangt hul. De to brædder skruer du sammen, og hænger det op i skuret. Så skulle den hylde være fikset, og klar til brug. Hylden kan også bygges i kraftigt krydsfiner, på min. 18 mm."
-----


Jeg skulle da forsøke gjøre tilsvarende. Slik gikk det:

Dag 1: Kjøpte to bord à 250 cm. Det ene 15 cm bred, det andre 10.
Målte til på veggen og fant ut at de skulle være litt kortere. Kuttet bordene ned til lengde 246 cm.
Så var det å finne ut hvor mange "innhul" - og derved antall redskaper - det kunne bli plass til. Her var det avstanden mellom redskapene som fikk bestemme antallet.

Etter å ha laget en liten "prøvelapp", hvor avstanden mellom hullene var 14 cm, ble det bestemt at 17 cm nok var bedre (en del av redskapene bygger mye i bredden der på toppen). "Prøvelappen" hadde også borede hull, slik Lars på Facebook forklarer. Da vårt bor ikke hadde bred nok diameter i forhold til redskapene som skulle henges opp, gikk vi heller for en papp-mal av "innhullet" og stikksag.

Gikk ut i fra midten av det bredeste bordet, her hvor "innhullene" skulle være. Markerte 123 cm-punktet (halvparten av 246). Bestemte at hvert hull skulle være 4 cm bredt (basert på det reskapet som er tjukkest i hue). Markerte to cm på hver side av plankens midtpunkt. Tok frem papp-malen og tegnet den opp der på bordets midte.

Målte så 17 cm fra dette første "innhullets" kant og tegnet der opp et nytt "innhull". Gjorde slik til plankes slutt på hver side av midten. Det ble totalt 11 "innhull" og 16 cm til overs på hver ende. (Lars på Facebook skriver at han brukte 15 cm fra det ene hullets midte til det neste. Vi syntes det ble vel snaut basert på redskapenes toppbredde.)


Sagde så opp "innhullene" ved hjelp av en stikksag (digg med nyttige redskaper!). Deretter gikk jeg løs  på "innhullene" med rund/flat trefil og sandpapir - sandpapiret var festet til en sånn artig motorisert greie.

Jeg måtte her minne meg selv på min fars ord: "Det er ingen altertavle". "Innhullene" ble nemlig ikke like. Vi kan heller si de ble individuelt utformet :)

Gikk så over bordene med en motorisert sandpapirmaskin.
Dag 2: Her er bordene malt, og jeg venter på at de skal tørke før jeg kan gå til siste fase av prosjektet:













Dag 3: Skrudde sammen bordene med de skruene jeg fant (terrasseskruer 4.2 x 35). En skrue i hver ende, deretter en til før første "innhull". Fordelte så fire skurer til jevnt utover resterende strekke.
Forboret hullene, etter først ha laget et sylmerke. Malte over skruene til slutt. Her er opphenget klart til oppheng; kjekt da være to personer:










 Så var "heng-opp-redskaper" på plass:


Surra litt.... Var flink pike og forboret hullene, ti i alt. Hadde glemt at veggen jo har slike pyntesaker som stikker ut med noen cm mellomrom. Måtte derfor kitte igjen seks av hullene. Satser på at merkene det ga ikke er så mange som tenker på. Minne meg selv atter på min fars ord: "Det er ingen altertavle"!

Resultatet ble ok det :)