mandag 30. september 2013

Rallarvegen i mitt hjerte

Jeg har syklet den før, Rallarvegen. En gang hele ruta  (Haugastøl - Flåm t/r) og tre ganger deler av den. Nå siste helg i september ble det atter hele ruta som fikk besøk av meg :)

Vi - mine to søsken og jeg - startet relativt tidlig (i syv-tiden) lørdag morgen. Gradestokken viste seks kalde. Var bare å kle se sånn nogenlunde godt, med ull fra innerst til (nestem) ytterst. Varm ble vi ganske fort bare vi satte i gang med å trå mot Finse. 27 km dit. Disse kilometerene er "bølgete". Det går litt opp og litt ned, men klart mest opp ettersom høydeforskjellen er på et par hundre meter.

Fra Finse til Vatnahalsen skriver vi 35 km. Den første mila er jevnt opppover (fra Finse på 1222 til Fagernut på 1343 moh), deretter er det jevnt nedover mot Vatnahalsen hotell, som ligger på rundt 800 moh.

Vi overnattet på Vatnahalsen hotell, men tok først turen ned til Flåm og opp igjen. Da snakker vi altså 19 km ned fra 800 moh til 0 moh. Og så 19 km opp igjen da.... Det er relativt harde kilometere! Ikke minst de 20 Myrdalsvingene mot slutten. Her er det bare å gå....


Skal si middagen kl. 19.00 smakte godt! Og skal også si at vi la oss tidlig etter disse 10 milene på sykkelsetet i frisk fjelluft.

Søndag startet vi etter frokost på veien tilbake til Haugastøl. Først da 2,5 mil mer eller mindre oppover, fra Vatanhaslsens 800 moh. til Fagernut 1343 moh. Så deilig nedover mot Finse - for så bare kruse inn de 2,7 milene til Haugastøl i nydelig høstvær :)

Ja, vi var veldig heldig med været i år. Fra minus 6 og opp til kanskje pluss seks og vel så det i sola. Ikke sol hele tida, spesielt lørdag hadde vi en del gråvær. Men ikke noe regn og lite med vind. I 2008 hadde vi vind 12 m/s og regn! Vi ble regelrett forsøkt blåst "av banen"! Jeg har også opplevd snøvær over fjellet. Så jo, årets vær var flott!

Flott også med Vatnahalsen hotell. En god stemning og veldig hyggelig personale - for ikke snakke om veldig god mat! Gleder meg til både hotellet og Rallarvegen om et år igjen :)