lørdag 4. mai 2013

Dørstokkmila

Fra Wikipedia: "Dørstokkmil, oftere brukt i bestemt form dørstokkmila, er et uttrykk for avstanden det kan føles å gå før en er ute av huset, altså over dørstokken, når motivasjonen mangler. Uttrykket assosieres med manglende tiltak eller nøling."

Den dørstokkmila kjentes lang ut for meg i dag. Det hadde regnet hele formiddagen (og natta med?), det var særdeles grått ute og gradestokken minnet heller om tidlig april. Men en tanke hadde satt seg fast: i dag skulle jeg sykle min tradisjonelle tur i Marka, den jeg har syklet 25 ganger siden jeg første gang syklet den i 2009. Så da var det bare å kle godt på seg, med en viss nøling. Det ble to lag ull på overkroppen før den tynne, vindtette jakka. På underkroppen kortbent sykkelbukse med overtrekksbukse over. Og så da overtrekk på skoa. Det ble faktisk ikke noe probelm med kulda. Måtte holde fingre og tær i bevegelse et par ganger, da gikk det bra.

Det gikk sakte i dag. Brukte 2:51:14 på denne turen som i dag loggførte 52,02 km. Persen på turen har jeg fra august i fjor. Den lyder på 2:33:48. MEN: da var været strålende med 20 grader i lufta! I dag ble jeg i tillegg "begunstiget" med motvind før jeg var halvveis. Kjente det da jeg mellom Vestre og Østre Fyllingen tok til høyre mot Kikut. Fra Kikut og hjem, en strekning på omlag 29 km, tapte jeg 13 minutter jamført med perse-turen i fjor.

Forøvrig var dette årets 2. sykkeltur.... Ikke mye å skrive hjem om. Med Birkebeinerløpet i tankene, blir det nok kanksje ikke flere lange sykkelturer før 8. juni.