søndag 4. januar 2015

Trening uke 1


Jeg skrev for noen dager siden at jeg tenkte følge treningsopplegget til Grete Waitz nå utover våren. Det opplegget er å jogge fire dager i uka. Jeg innser at det er i overkant mye for meg. Livet er jo mer enn jogging. Jeg tenker dog legge opp til å jogge samme distanse pr. uke som det nevnte treningsopplegget har satt opp, da fordelt på tre dager.

Opplegget til Grete går over 17 uker med høyde for også ha en buffer på 3-4 uker. Det har jeg; det er 21 uker til Edinburgh Marathon.

Forøvrig hadde jeg i går en prat med ei dame som har en viss erfaring med å løpe maraton. Hennes råd til meg var å glemme alt jeg leser på nett og bare jogge. Ikke stresse med intervaller. Ismett av fartslek innimellom, kanskje en økt i uka, men generelt jogge i det tempoet jeg skal jogge i på maraton. Mao. trene på det jeg skal bli god i :) Poenget er også å ikke bli skadet samt at joggetureren ikke blir for monotone. - Dama jeg snakket med hadde forøvrig verdensrekord i maraton som stod i 13 år.

Denne uka, uke 1, har jeg jogget tre turer med totalt 24,3 km. Tanken er å øke på med noen km hver uke fremover, hvor til slutt ukas lengste tur er rundt 30 km.