fredag 23. januar 2015

Sammenligne de første "puls-turene"

Da har jeg bak meg fem turer gjennomført kun på puls; skal ha den sjette i ettermiddag.

Prinsippene for mine tre ukentlige turer:

  • En langtur (1,5 timer eller mer) med rolig puls. For meg er det mellom 135 og 150.
  • En tur med vanlig løping 45-60 minutter, og med for meg puls mellom 155 og 165.
  • En tur av det halvharde slaget, hvor delen mellom oppvarming og nedjogg er et strekke på 3-6 km hvor pulsen min skal vake rundt min melkesyreterskel. For meg viser da pulsen et sted mellom 172 og 175.
Jeg har til nå gjennomført to turer hver av de to førstnevnte og en tur av den siste (tur nr. 2 av denne kommer i ettermiddag).

Artig å sammenligne de like type turene med hverandre. Spørs om jeg kan trekke en konklusjon riktig ennå, men her er nå sammenligningene:

Langtur 1: 15,13 km - gjennomsnittspuls 151 - gjennomsnittstempo 7:01 min/km.
Langtur 2: 16,32 km - gjennomsnittspuls 146 - gjennomsnittstempo 6:44 min/km.

Vanlig tur 1: 10,38 km - gjennomsnittspuls 163 - gjennomsnittstempo 6:14 min/km.
Vanlig tur 2: 10,40 km - gjennomsnittspuls 162 - gjennomsnittstempo 6:03 min/km.

Ut fra disse turene er det jo fristende å trekke konklusjonen at jo bedre formen blir, jo hurtigere kan jeg løpe på lavere/samme puls.