mandag 24. november 2014

Helg i himmelrik

Ja, det var en fantastisk skihelg på Skeikampen sammen med Skiforeningen og 43 andre deltakere! Været på lørdagen var helt perfekt: en fem-seks kalde og skyfri himmel :) Søndagen bød på mildere vær og snø i lufta; noget surere enn lørdagen, får jeg vel si.

Jeg hadde meldt meg på gruppa "Rask i Marka". Litt i overkant, må jeg innrømme. Er jo ikke akkurat rask, men stort sett holdt vi oss på et strekke på noen få hundre meter, så jeg vil si det gikk greit.

Søndagens tur, vel, der dannet jeg baktroppen.

Vi hadde to økter lørdag: den første bød på diagonalgang, først uten og deretter med staver. Andre økt var viet staking og dobbelttak med fraspark. Jeg har noe å ta tak i på alle tre "grenene". Diagonalgangen: her må jeg ikke strekke så innamari ut bakover, etter frasparket. Staking: våge lene meg fremover på stavene. Dobbelttak: pass på at stavene er inntil kroppen.

Nedeste bilde viser et fasinerende lysfenomen som vi så da vi tok fatt på andre økt lørdag. Værmann John Smits forklarte det slik (spurte han på Facebook): "Det er et optrisk fenomen, der sollyset på forskjellig vis brytes og reflekteres i iskrystaller som svever i lufta. Les mer om hva du ser og hvorfor på http://www.atoptics.co.uk/halosim.htm".

Jeg ser frem til at snøen nå laver ned i Marka! Å gå på ski er den sporten jeg trives best med. Det er en salig følelse når diagonalgangen sitter :)