søndag 14. desember 2014

Snart på tide med en joggetur igjen; maraton i sikte

Har ikke bedrevet fysisk aktivitet siden jeg var på Skeikampen nest siste helg i november. Har selvsagt mine grunner, men nå er det på tide atter å spenne joggeskoa på beina, med oppstart uka som ligger foran.

Det er lenge til 31. mai, men jeg trenger nok bruke tida godt frem til den dagen. Denne søndagen i  mai står jeg sammen med min søster på startstreken til Edinburgh Marathon! Kan vel si det er på tide med min første maraton, nå som jeg har blitt 50 år :)

Søster og jeg legger opp til et skjema på 4:30. Skal være utrolig fornøyd om jeg fikser det! Persen min på halvmaraton er 1:51 fra et par år tilbake, men har forstått at helmaraton er noget ganske annet, og at mannen med ljåen pleier kommer til syne sånn ca. 32 km uti løpet. Klarer vi holde et gjennomsnittstempo på 9,33 km/t (6:26 min/km) er målet der.

I boka til Grete Waitz; Løp din egen maraton, finner jeg et 16 ukers treningsprogram for nybegynnere. Nedenfor sees et bilde av programmet (fant det på nettet i forb.m. Oslo maraton 2010). Tenker starte opp med dette rett etter nyttår. Edinburgh Marathon er i uke 22. Slik har jeg noe buffer i forhold til porgrammet som er på  17 uker (inkludert konkurranseuka).