torsdag 27. desember 2012

Juletrefestspillingsesongen er i gang!

Det har seg slik at jeg er en korpsmusikant. Mitt korps har i maaaaange år livnært seg ved å spille på juletrefester. Dvs. vi stiller med ni musikanter (to klarienetter, to trompeter, et horn, en baryton, en trombone, en tuba og et slagverk) samt lekeleder, hjelpenisser og julenissen personlig. De som bestiller oss (typisk firmaer) stiller med maten, vi fikser resten. Og resten er: spilling mens folkene kommer, synge/spille sangleker med ungene ("Jeg gikk meg over sjø og land", "Hode skulder, kne og tå" m.m.), synge/spille barnejulesanger i tiden (f.eks. fra Blåfjell og Juelmorgen), lede juletregangen og dele ut juletrefestposer v/julenissen.

Til jul er jeg tubaspiller (er fløytist resten av året, bortsett fra 17. mai; da må jeg ikle meg sousafonen). Denne jula ligger det an til ni juletrefestspillinger for meg. Korspet er delt i tre lag som ofte er ute samme kveld hver dag de to første ukene i januar.

I kveld var det sesongens første juletrefestspilling for min del. Litt spesiell kveldens spilling. Ingen pølser eller brus der. Stort sett blir det pølser til middag de to første ukene i januar!

Når det gjelder trening: krystallsyken ser ut til  å være kurert for denne gang, men forkjølelsen sitter i :(

Jeg spilte fløyte i min lokale kirke på julaften på dens fire gudstjenester. Det var som om hode var pakket inn i ull. Denne følelsen er der ennå...

Antar at jeg, som den gode lærer, er frisk og rask til skolestart onsdag som kommer! Så lenge jeg er snylta og kjenner meg så der frisk, trener jeg ikke. Må bli frisk :)