søndag 7. oktober 2012

Ryggen dagen etter Nøklevann rundt

Ja, ryggen var jo ikke god i går. Etter å ha googlet litt, undrer jeg på om det er isjiasen som har slått til. Smerte som joger fra siden på korsryggen og nedover i benet. Dvs. da jeg løp i neoverbakkene i går, kjentes det som smerte som jog oppover når venstrebenet landet hardt mot underlaget. Nu vel, dopet meg selv med et par Ibux i går kveld, slik at natta ble ok.

I dag hadde jeg lyst på en joggetur. Delte meninger hvorvidt det er bra å jogge med en vond rygg. Er det?? Tja.... Dopet meg nok en gang ned med to Ibux og la ut på et par runder rundt flate Sognsvann.

Første runden forløp uten noe ryggtrøbbel og med en gjennomsnittsfart på 10.7 km/t (tisvarer 5.36 min/km - jeg liker å beregne farten i km/t, andre foretrekker min/km). Så kom 2. runden.... Gikk ikke mange løpestegene før ryggen begynte å si "hei, hei". Ja, da, ikke stort å gjøre annet enn å løpe videre. Heldigvis ble det kun med "hei, hei" og ikke den stikkende smerten. Jeg kan sammenligne den stikkende smerte med tannlegen som borrer og kommer borti en nerve... Det skjedde mange ganger i går i løpet av Nøklevann rundt.

2. runden i dag gikk tross ryggen raskere enn 1. runden. Totalt ble gjennomsnittshastigheten for de to rundenen på 10.8 km/t (eller 5.34 min/km). Sier meg fornøyd med deg på en slik treningstur. I den kurperte løypa på Nøklevann rundt var forøvrig min gjennomsnittshastighet på heller labre 9.9 km/t (= 6.02 min/km).

Forøvrig en artig sak å lese på Garmin Connect (som jeg er svært så glad i, jeg med alle mine Garmin devices): Maks puls på dagens tur var 104 %.... Mulig jeg må sette opp maskpulsen min der på systemet for Garmin; har nå hatt flere turer hvor jeg har bikket 100 %. Eller jeg kan ta det på tabbekvota til Garmin :)