mandag 14. februar 2011

Litt kald dag i Marka

For første gang i mitt liv gikk jeg dag en lengre skitur alene i Nordmarka. Og ikke nok med det: Jeg fant frem!

Hadde smurt skiene klare i går: Grunnvoks (Swix G35) varmet inn og fem tynne lag med VR40 korket inn mellom hvert lag. Buss til byen i dag tidlig kl. 08.30 og oppe på Frognerseteren og klar til å gå kl. 09.40. Temperaturen var rundt minus 13-14. Kjente det fort på luftveiene.... Stemmer liksom ikke helt der i brystkassa når det er så kaldt...

Vel, gikk nå på i mitt eget tempo med retning Kikut. Etter 4.5 km stoppet jeg opp og la på et lag VR50 da jeg kjente på mamgel på feste. Det funket fint frem mot Kikut. Snø i lufta. En håndfull skiløpere å se. Så Kikut. Stoppet Garminen.

Kikut viste seg å være stengt..... Ingen varm kakao mao. Selvbetjente stua var åpen. Der var alle stolpalsser opptatt, og jeg inntok ståplassen med min sjokolade. Det ble en kort stopp. Satte igang igjen Garminen. Avgårde retning Kobberhaughytta. Tvang meg selv den veien for å få med de "fine" oppoverbakkene. Etter totalt 14.5 km la jeg på et par lag med VR50; glipptak er ikke noe særlig når det går oppover.

Fra Kobberhaugen bar det mot Ullevålseter og deretter Sognsvann. Videre gikk jeg ned mot Gaustad og "landet" ved Rikshospitalet. Buss heimatt derifra. Alt i alt en grei tur, selv om det jo var sur snøvind og kaldt i lufta samt trått føre. Fint å få testet ut ulike forhold! Og lengden på turen: 31.8 km.