fredag 23. november 2012

Vi sier det er håp

Spondylolistese grad 1 L5/S1 er det altså jeg sliter med. Hos meg snakker vi om at L5 har glidd 4 mm frem på S1. Ble litt klokere etter å ha vært hos fastlegen i dag. Han tegnet og forklarte ved hjelp av en ryggvirvelmodell.

L5 er den nederste av de fem lumbalvirvlene, også kalt lendevirvlene. S1 er den øverste av de fem sakralvirvlene som danner korsbenet.

Mulig  spondylolistese "ankom" da jeg første gang erfarte isjiassmertene for åtte uker siden under den joggeturen Nøklevann rundt. Samtidig har jeg minner om den gang jeg som 16-åring var inne på Sofies minde for utredning til mulig operasjon pga. nettopp skiveutglidning...

I følge mitt MR-svar har jeg spondylolyse/grad 1 spondylolistese.

Stjal dette bildet fra nettet nå (fy skam; ikke stjele!) som viser greia: figur a viser spondylolyse som i 74 % av tilfellene ( i følge nettsiden jeg stjal bildet fra) leder til spondylolistese (figur b).

Hvor ligger så håpet?? Tja, betennelsesdempende piller er fint å ha. I tillegg ser jeg veldig frem til mandagens time hos manuellterapeuten! Der ligger håpet om bedring som igjen fører til at jeg kan ta meg en joggetur om ikke at for mange uker!