lørdag 6. august 2011

Dagens joggetur

Det ble en nesten non-stop-tur fra Sognsvann til Bjørnholt t/r; vi tok noen minutters hvile på Bjørnholt, dvs. etter 11 km.

Været i dag var snillere enn forrige lørdag. Litt mer skyer og derved litt svalere. Testet min nye drikkesekk, en Camelbak HydroBak.  Den rommer 1 1/2 liter. Perfekt på en tur som i dag på drøye to mil. Noe på minussiden: Begynte å gnage på den ene skulderen etter halvgått løp samt at den ene lommen den har er av det meget lille slaget. Var ikke plass til min iPhone der, måtte ha med meg en rompetaske i tillegg. Mulig gnagingen kom av at jeg ikke hadde dratt stroppene helt til. Satser på det og at jeg ikke opplever gnaging på neste joggetur :) Uansett var det bedre å jogge med sekk enn med drikkebelte. De ekstra grammene rundt livet kjennes tunge, det gjorde ikke de som nå befant seg på ryggen.

Om turen: Fra Sognsvann til krysset nedenfor Ullevålseter, før den siste bakken tar til. Der holdt vi til høyre og løp rett frem til vi kom til Bjørnholt. Da viste min Garmin 405 drøye 11 km. På Bjørnholt gjorde vi en liten stopp. Det kan se ut som det ble seks minutter i følge dataene jeg har lastet opp til Garmin Connect. Fra Bjørnholt tok vi samme vei tilbake mot Sognsvann men valgte å ta av til venstre ved et kryss som kom like før vi nærmet oss Ullevålseter. Slik fikk vi også litt smak av noe smalere stier enn den brede grusvei som løypa ellers er full av.

Her ser dere ruta. Totalt ble turen 22.39 km. Brukte 2:23:59 inkl. pausen på Bjørnholt.

Turen er - synes jeg - relativt tøff, og da særlig på vei til Bjørnholt. Mye oppover. Tilbake blir det ditto en del nedover, bortsett fra at siden vi valgte en litt annen vei siste fem km, fikk vi en del opp og ned på stier.

Tenker fremover mot Birkebeinerløpet. Løypeprofilen er en annen enn dagens tur:











Samtidig foregår Birken ganske mye på stier; hopp og sprett. Til tross for dette så anser jeg Birken for en lettere løype ettersom det ikke er så mye oppover som dagens tur.