søndag 29. august 2010

Kort huskeliste til neste års Birkebeinerritt

Jeg erfarte at det var grådig kjekt med lang supertrøye under sykkeltrøya. I tillegg hadde jeg lang superstilongs pluss "rumpevarmer" i ull under sykkelshortsen. Neste år skal jeg også ha underbukse i ull - hadde bomull i år, og den ble veldig kald da jeg etter hvert ble gjennomvåt. Jeg hadde også på min ull-bh.
I sekken skal jeg, som i år, ha med bl.a. lang supertrøye samt regnjakke og tykke sykkelhansker. Er været skikkelig ufyselig, skal jeg skifte til dette når de to siste milene gjenstår, altså der utforbakkene starter. Det er vanskelig å bremse og gire når kroppen er iskald.
-------------
Jeg hadde noen krampetrekninger i lårene og antydning til krampe i leggene på slutten av rittet (de siste 3-4 milene). Det var relativt ubehagelig og hindret meg til dels i å ta i så mye som jeg ønsket, særlig i oppoverbakkene. Hvorfor krampe nå? Har aldri opplevd dette tidligere. Min umiddelbare teori var at jeg på fredag tok i mer enn jeg noen gang har gjort på treningsturene mine. Burde det gi krampe? Tja.... Jeg må jo kunne ta i på et ritt! Så jeg legger denne teorien til side. Hva da med drikke? Jeg tror nok at jeg drakk for lite på forhånd og også muligens underveis. På alle matstasjonene drakk jeg en Powerade, men jeg drakk lite mellom matstasjonene, og det jeg hadde i drikkeflaska var vann med kun litt energipulver. Så til neste år: Jeg skal drikke godt i dagene før. Kvelden før skal jeg spise noe salt, type potetgull (har lest at det er gunstig å få i seg noe salt), og på selve renndagen skal jeg drikke en del før løpet samt drikke energidrikk jevnt og trutt løypa igjennom.

Noen som har andre gode krampe-råd?