lørdag 9. februar 2013

Fantastisk dag i Marka, men meget tungt for denne dama!

Yr var en smule på bærtur da de meldte 10 kalde. Vi snakker temperatur som i fjor. I dag 18 kalde ved start; kjente det rev i nesa :)

Holmenkollmarsjen i hvilket vær! Strålende sol! Jeg med start i pulje 15 kl. 9:25.

Så hva var det som gjorde denne dagen så inderlig hard for meg? For det første: føret kjentes trått ut. Dvs. det var ikke veldig god glid på mine ski. Men det som virkelig tappet meg for krefter var at skia var bakglatte. La på tre lag VR45 dekket med litt VR30 før start - etter å ha testet skia. Innen jeg kom til første drikkepost, etter ca. 11 km, var det blitt bakglatt. Jeg la derfor på et lag VR45 der ved Heggelivann. Det hjalp jo en stund. Måtte legge nytt lag ved Fyllingen drikkepost, da hadde jeg gått nærmere 40 km. Burde selvsagt ha lagt på før, men ble til at jeg drøyde lengst mulig. Kanskje ikke lurt? Ble jo dødssliten i armene i alt som minnet om bakker. Vel, smurte også en sist gang, ved Tryvann. Da var det kun 5 km igjen.

Et par ord om kroppens vondter i dag: Ryggen hogg til etter noen kilometer oppoverbakke. Jeg trodde først noen hadde kommet borti meg bakfra og snudde meg for å se. Det var det altså ikke. To-tre ganger i løpet av rennet hogg det til på venstre side, omtrent der nede hvor jeg har min skiveutglidning. (Opplevde faktisk det samme på rennet i fjor.) Ryggen var ikke god etter disse hoggene og gjorde vel ikke dagen i sporet noe bedre akkurat.

Så sliten som jeg ble utover i løpet i dag er vel omtrent som da jeg gikk for to år siden og sa "aldri mer!". Det sier jeg ikke nå; har lært. Kommer selvsagt til å melde meg på neste år også.

Tiden? Vel, fulgte med meg selv hele tiden (hadde pugget hvor mye jeg brukte ved hver milpassering i fjor) og forstod at jeg tapte omlag to minutter pr. mil. Sluttiden ble 7 minutter og 23 sekunder dårligere enn i fjor. Sier meg fornøyd med det!

Her er passeringstider fra i fjor og i år:

11 km: 1:09:33 / 1:11:07 (tapt 1 min. 34. sek.)
21 km: 1:58:58 / 2:03:09 (tapt 4 min. 11 sek.)
30 km: 2:46:09 / 2:50:09 (tapt 4 min.)
45 km: 4:06:58 / 4:13:04 (tapt 6 min. 6 sek.)
Mål:     5:11:44 / 5:19:07 (slått med 7 min. 23 sek.)
----
Resultater Holmenkollmarsjen 2013.