onsdag 20. februar 2013

Nordmarka i mitt hjerte

Med noe som heter vinterferie, bevilget jeg meg selv en passe lang tur i Marka i dag. I mangel av skibuss på en slik hverdag, hadde jeg andre planer for å få turen passe lang. Planene var løse, bare at jeg skulle gåt fra Sognsvann, havne på Kikut og komme tibake til Sognsvann.

Været var perfekt. Rundt fem kalde grader og etter hvert glitrende sol!  Hadde samme glid på på lørdag: Swix LF6 (ikke lagt noe nytt siden sist). Til feste hadde jeg også det samme som på lørdag: Guruvax i bunn, tre lag Blå Extra, to lag Vauhti orange, et lag Rode Viola Multigrade på toppen. OK feste, fin glid.

Startet med å gå mot Frognerseteren via Ullevålseter. Ca. en km fra Frognerseteren står det et skilt til høyre som sier Tryvann. Dit gikk jeg. Videre fra Tryvann fikk jeg etter hevrt et veiskille hvor til høyre stod til Blankvannsbråten og til venstre Blankvann og Kikut. Mener vel i etterkant at jeg fint kunne tatt høyre løp, men valgte i dag venstre. Hadde jeg gått til høyre, mener jeg at jeg hadde gått den veien jeg gikk på Holmenkollmarsjen, bare at da kom jeg da andre veien; i mot.

Gikk langs Blankvann og kom etter hvert til Glåmene. Du verden hvor vakkert det er der! Bilde over er derifra, tatt i dag. I et veikryss kunne jeg tatt rett frem (3.5 km til Kikut), valgte å ta til venstre (6 km til Kikut). Dette var en fin vei :)

Stoppet kun få sekunder på Kikut (hadde da gått 23.66 km) og raste videre mot Sognsvann. Først den lange ferden over Bjørnsjøen. Vel nede på Sognsvann viste min Garmin 910 XT 38.3 km.

Det gikk ikke veldig fort med meg i dag. Ser at jeg brukte hele fem minutter mer opp til der jeg tok av til Tryvvann (etter drøye 8 km), enn bestetiden min på det strekket fra 12. januar (det må ha vært en fatastisk dag i sporet!). Gjennomsnittshastigheten var dog den samme som på Holmenkollmarsjen (selv om det jo var 15 km lenger...), og jeg inntok i dag intet av næring underveis (spennende å se om det gikk; det gjorde det).