søndag 14. februar 2016

Digg på fjellet :)

Det ble en flott hyttetur på fjellet denne helgen. Planlagt på kort varsel dro vi tre søsken til Haugastøl. Fantastisk vær og rundt 14 kalde; helt perfekt! Vi er jo alle vemodige over den stusselige vinteren i Oslo - og ikke minst tanken på at det nok ikke kommer til å bli bedre i fremtiden; tvert om. Da er det godt at fjellheimen ennå har skikkelig vinter å by på.

Vi fikk en rolig skitur lørdag på knappe 10 km. Preparerte løyper var det ikke snakk om, men dog skuterkjørte, slik at det var et fast underlag å gå på.

Var dette min siste skitur denne vinteren? Skal jo ikke gå Birkebeinerrennet og har nok annet å styre med før flytting. Joggeformen må jeg allikevel se å få en sving på snart. Skal jo løpe Sentrumsløpet 23. april!

tirsdag 9. februar 2016

Dårlige skiforhold...

Jeg er i skrivende stund happy for at jeg solgte min plass til Holmenkollmarsjen. De stakkarene må jo gå den beinharde løypa i Holmenkollen!

Selv var jeg frivillig ute i løypa sist helg under fem- og tremila (slik jeg har vært frivillig siden prøve-vm i 2010, via ski-vm i 2011 og deretter Wold Cup-helger). Å skulle gå den runden fire ganger med 1330 høydemeter, det frister overhode ikke!

Det var forøvrig en passe sur og kald fornøyelse å være i Kollen i det regnværet vi ble servert. Takke meg til skikkelig vinter med kuldegrader!

---

Jeg har også solgt min plass i  Birkebeinerrennet. Den lørdagen (19. mars) trommer jeg sammen noen venner (andre enn de som hjalp meg for under et år siden!) og flytter til huset mitt i skogen.

Litt vemodig ikke delta på Birkebeinerrennet. Har jo seks frokosttallerkener etter å ha fullført trippelen seks ganger på rad. Dette året blir det ingen tallerken. Men dog eget hus - med eget styrketreningsrom :)


søndag 17. januar 2016

Fantastisk dag i marka :)

Denne helgen har jo vært helt magisk, med en del kalde grader, nysnø og sol. Gårsdagens tur fra Mylla ble en flott naturopplevelse! Det var "postkortstemning" hele veien! Fikk tatt noen få bilder de gangene iPhonen syntes det var greit (den dør fort i kulda).

Trolig mellom minus 12 og 15. Hadde blå glider og Blå extra som feste. Funket bra med festet, men nysnøen gjorde at føret var veldig trått for min del. Brukte en time og 20 minutter lenger enn samme tur jeg hadde i februar i fjor. Den gang skrev jeg dog om føret: "Ikke falt snø på lenge. Tildels meget isete løyper" og "fikk staket lange strekker."

I går var jeg rimelig sliten da jeg kom til Kikut. Dit er det omlag 27 km fra Mylla og 15 km gjenstår til Sognsvann. Det ble en slitsom ferd ned til bilen som ventet, "kald og god".

Jeg konstaterte at min form generelt ikke er den beste, og at skiformen er enda dårligere. Jeg mistet såpass selvtillit på meg selv som skiløper i går, at jeg straks la ut Holmenkollmarsj-biletten min ut for salg på finn da jeg kom hjem. Solgte den i løpet av natta, penger inn på konto i dag via vips!

I skrivende stund står også Birkebeinerrennet i fare. (Ærre mulig! Har deltatt seks strake ganger - inkludert det året hvor rennet ble avlyst). Håper å kunne flytte til mitt hus i skogen den helgen - som også er inngangen til påskeferien.

onsdag 13. januar 2016

Gleder meg som en unge!

Ja, lørdag blir det Skibussen fra Sognsvann til Mylla! Derifra venter en 42-43-44 deilige ski-kilometer, avhengig av mulig veivalg underveis, tilbake til Sognsvann.

For meg er langrenn, av den klassiske typen, noe av det mest salige jeg kan bedrive. Jeg smiler bredt bare ved tanken! Det er fantastisk å kjenne at rytmen stemmer, at skia bringer meg mykt fremover. Så er det også seff litt slitsomt i motbakkene og tildels skummelt i de bratte nedfartene! Dog, gå på ski er vel noe av det beste sjela mi liker at jeg bedriver.

En stor glede i disse dager er også det faktum at jeg om et par måneder flytter inn i mitt hus i skogen, og det innenfor markagrensa - og i Ski kommune :)

Musikeren i meg fryder seg da selvfølgelig også: det å kunne musisere døgnet rundt, på piano, fløyte, sousafon, saksofon, gitar, banjo, trekkspill, ukulele... Det er også en sann sjeleglede. Sjelefôr er viktig for meg. Veldig viktig. Livet byr på mange utfordringer og tidvis stor sorg. Jeg trenger disse øyeblikkene av ren glede.

Bildet er fra en Mylla-tur jeg hadde siste dag av januar i fjor.

fredag 1. januar 2016

Oppsummering 2015 og et blikk fremover

For å begynne med det nye året:
Startet bra i dag med å finne en cache samt jogge en rundtur på 8 km :) Er nå oppe i 20 cacher; fremdeles mao. en skikkelig fersking!

Et tilbakeblikk på 2015: For meg personlig var dette et annus horribilis. Sorg var i stor grad innom meg både på privaten og på jobb. Dog, jeg har også noe fine øyeblikk å se tilbake på; de dukket opp på fritiden:

1) Jeg fullførte min første maraton siste dag i mai. En helt salig følelse å komme i mål!

2) Jeg klokka inn med 4-tallet først på Birkebeinerrittet i august. Den følelsen var like salig som ved fullført maraton. Endelig se dette 4-tallet som jeg har drømt om i flere år både på Birken ski og sykkel!

3) Siste ´instant´ lykke-øyeblikk var i Den blå lagunen på Island. Å oppleve den luksøriøse loungen, bli tatt godt vare på av sjefen og personalet, få alt påspandert... Det var salig lykke! (Det skal sies at all denne gratis luksus har sin forhistorie som jeg her ikke kommer inn på).

2016 håper jeg blir i et annet lys enn 2015. Mulighetene er der :) Ser i første omgang frem til å gå på ski i Marka (snøen kommer vel i rikt monn nå utover!).

Første dag med startnummer i 2016 er på Holmenkollmarsjen 13. februar.




Ett av de salige 2015-øyeblikkene: I ferd med å fullføre mitt første maraton :)

Håper jeg får mist ett av disse salige øyeblikkene også i 2016.