mandag 19. november 2012

Dommen har falt: spondylolistese


Tok da MR på fredag. Det forløp helt uten de store former for klaustrofobi. Kjente litt på det tette rommet i det jeg ble "trillet inn" i tuben, men vel inne kunne jeg ved å vri hodet litt bakover se ut i rommet bak meg. Hadde dog ikke det store behovet for det. Hele greia tok kun 10 minutter.

Ettersom jeg betalte for hele gildet selv, kunne jeg alt i dag ringe henvisende kiropraktor for resultatet. Og greia er altså spondylolistese samt et minimalt prolaps litt lenger oppe som ikke har noe klinisk betydning.

Har google spondylolistese og funnet ut dette:

Spondylolistese betyr glidning mellom to virvler. Tilstanden er utbredt og finnes hos om lag 5 - 8% i befolkningen. Spondylolistese kan ikke trenes bort. Ved instabilitet eller klem på ryggnerver, er operasjon  en varig løsning med god prognose.

(Spine Center Bergen)

-------------------------------------------------------

Spondylolistese kalles også virvelforskyvning, og oppstår når en ryggvirvel glir i forhold til en underliggende virvel.

Det finnes flere typer av spondylolistese.

Det vanligste symptomet på spondylolistese er smerter i lavryggen.

Ofte er det første fysiske tegnet på spondylolistese stramhet i hamstringmuskulaturen i lårene.

Konservativ, det vil si ikke-kirurgisk behandling for spondylolyse og spondylolistese er vanligvis hvile, fulgt av styrkeøvelser for mage og ryggtavle. En fysioterapeut er ofte behjelpelig med å få deg tilbake på beina og kan instruere deg i hvordan du skal gjøre disse øvelsene uten å forverre symptomene. Spesiell oppmerksomhet bør rettes mot å tøye ut hamstringsmuskulaturen. De har strammet seg på grunn av ryggsmertene, og jo strammere de er jo mer bidrar de til ekstra belastning på mellomvirvelskiva og bruddet. Tøyningen bryter smertesirkelen som førte til at hamstringsmusklene ble stramme i utgangspunktet, og dermed bidro til at ryggsmertene ble verre.

(Ryggforeningen)

-------------------------------------------------------

Jeg har bedt om å få tilsendt papirene fra MR-undersøkelsen; vet jo ikke hvilken type jeg har. "Artig" dog å lese om det første tegnet: stramhet i hamstringmuskulaturen i lårene. Jeg har i flere måneder kjent på noe vondt på baksiden av mitt høyre lår. Tenkt på det som en slags strekk som følge av all løpinga og stusset litt ved at det nå ikke gikk over etter flere uker uten jogging.

Har sendt mail til en fysioterapeut jeg har fått anbefalt og håper hun kan komme med gode råd nå som jeg vet noe om årsakene til mine ryggvondter.