fredag 7. september 2012

Og hvordan er beina etter første skotest??

Dro avgårde til Sognsvann rett etter jobb og løp min faste tur Sognsvann - Bjørnholt t/r (lysløypa opp mot Ullevålseter - Ankerveien på returen). Mine helt nye sko, Adidas Adizero XT 4, på beina. Disse skoene er jo mindre dempet enn mine gamle, Mizuno Wave Ascend 4, som havnet i søppelkassen etter to års mer eller mindre mye bruk.

Innbilte meg liksom at de nye Adizero var mye lettere enn Mizunoen, men nei! Adizero XT 4 veier 300 gram og Mizuno Wave Ascend 4 veier 265!

Hva lærte jeg etter dagens langtur (22,6 km)? Jo, at Adizero XT 4 har mindre demping enn Mizuno Wave Ascend 4. Samtidig kjennes Adizero lettere på foten (eller er det en innbilling?). Mindre demping gjør at jeg i kveld kjenner det godt i leggene! Hadde endog en tendens til krampe i ene leggen ned mot akillesen da det gjenstod fire kilometer.

Noe sier meg at det trolig er en vanesak å bli venn med sko med lite demping. Spørsmålet er om det er lurt å bruke Adizeroene mine til Birkebeinerløpet, som jo er kun en uke unna....

Ser ellers at dagens Birkebeinerløper skal løpe i sine Adizero XT, men trolig har hun løpt en hel del med disse skoa...
--------------------------------------------------------
Bekjenner i denne kveldsstund at jeg har bestilt meg et par Mizuno Wave Ascend 4 fra Oslo sportslager. Prisen er slettes ikke verst, særlig når jeg får rabatten som medlem av Skiforeningen gir :)