lørdag 22. september 2012

Det ble en bra dag :)


Det ble en god dag i gråe og tildels værsure Oslo: jeg perset på halvmaraton :) Offisiell tid: 1:51:08. Og jeg som sa at jeg skulle være fornøyd med samme tid som i fjor (1:55:51). Forrige pers. på halvmaraton stammer fra Drammen påsken 2011. Da løp jeg på 1:53:07.

Har fire halvmaratoner på asfalt bak meg nå. De tre foregående har også vært 500 m kortere enn dagens, skal jeg tro min GPS (målte dagens rute til 21,6 km).  Så hva skjedde som gjorde at jeg persa?

Hadde brukt dagene fra Birkebeinerløpet sist lørdag og frem til i dag til å hvile meg i form. Det kan jeg jo si funka!

Ble tildelt pulje 2, som for det meste bestod av en hel del "raskinger". Slik ble jeg dratt fremover i et, for meg, overkant hurtig tempo den første mila. Brukte 50 min. 20 sek. på den mila! Det er mer enn 1,5 minutter bedre enn jeg løp Sentrumsløpet på i april (kanskje ikke rettferdig å sammenligne; Sentrumsløpet har noe oppoverbakker som Oslo maraton ikke har). Men altså, dratt frem av mengden den første mila. Så begynte det etter hvert å røyne på, særlig fra 18 km og ut. Ble tung i låra, men forsøkte etter beste evne jage meg selv fremver. "Pain is my middle name" surret i mitt hode. Andre mila brukte jeg nærmere 53 minutter på.

Det som var ekstra digg i år kontra i fjor: Jeg slapp tråkle meg fremover. Nå startet jeg tidlig og kunne holde jevn fart ved å ligge ute til høyre.

Ellers var været ikke så mye å skrive hjem om: Småregn i lufta, veldig grått og kaldt før start. Løp i shorts og singlet og fikk fort varme i kroppen. Første gang jeg løp et løp uten å ha med drikke eller i det minste en rumpetaske for mobil. Det gikk i grunnen greit. Drakk litt på hver drikkestasjon. Drømte av og til om egen drikke mellom disse stasjonen, men ingen krise.

Savnet forøvrig musikken vi var blitt lovet underveis i løpet. Feiga de ut pga. kaldt vær, mon tro?