lørdag 29. august 2015

En flott dag :)

Det å perse i dag: herlig! Det å se 4-tallet først: fantastisk! Dette har jeg drømt om lenge! Følelsen da jeg forstod at det gikk kan sammenlignes med følelsen jeg hadde da jeg var i ferd med å fullføre maraton i mai (bildet til høyre her på siden). Det å lykkes med noe som har vært et mål i laaaang tid, det gir en helt spesiell god følelse. I hvert fall i denne kroppen.

Dro da fra byen kl. 4:40 med buss. Fremme på Rena alt for tidlig i forhold til min start (som var 10:45). Var vel på Rena rundt kl. 7. Tiden gikk dog greit mens jeg ventet på starten: nydelig vær og passe varmt i sola.

Hadde tenkt å sykle med lett vindjakke, men tok den av rett før start. Det var bra. Var varmt og godt hele veien. Tørre veier med unntagelse av enkelte småpartier. Ingen kramper, kun antydninger. Det var herlig :) Stadig er jeg en pingle i nedoverbakkee, men kunne da ta i i oppoverbakkene. De som føk forbi meg ned, "suste" jeg forbi opp :)

Jeg hadde før start fått sms fra god kollega: "Lykke til. Bruk de andre rått." Og faktisk klarte jeg til en viss grad det store deler av løypa: la meg på hjul både her og der. Speiselt på strekket mellom Bringbusætra og Kvarstad. Der var vi lenge et langt tog. Det var så det kjentes ut som om det gikk alt for sakte der jeg lå og hvilte meg langt baki rekka, men i dag gikk strekket på 1:05:43. Samme strekket gikk i 2013, hvorfra min forrige personlige rekord stammer fra, på 1:09:24. I fjor gikk strekket på 1:11:09.

Syklet for første gang ikke i sykkelshorts med padding. Gikk for Norrøna-outfiten jeg har brukt på de fleste sykkelturene i høst. Det funket fint. Ikke mer sår en jeg pleier med den polstrete buksa.

Hvorfor ingen kramper? Vet ikke. Ikke spiste jeg noe salt i går, slik jeg jo pleier dagen før Birken, men fikk i meg drikke på hver matstasjon samt litt lefse og banan. I tillegg tok jeg et par Enervit Liguid underveis og drakk litt fra drikkeflaska med sportsdrikk. Jeg droppet drikkeblæra til sekken, og det gikk helt fint. Godt slippe den vekta på ryggen.

Nå må jeg forsøke få tiden på Birkebeinerrennet også under fem timer, men der er det hele så veldig vær- og smøreavhengig.