mandag 14. september 2015

Rallarvegen 2015

Årets tradisjonelle tur er over. Rallarvegen er bare fantastisk å sykle :) Flott natur og godt selskap i mine to søsken. For min del var dette 7. gangen jeg syklet hele eller deler av vegen. Tre ganger har jeg syklet hele, inkludert årets tur.

Rallarvegen går fra Haugastøl til Flåm, en tur på rundt 81 km. Vi søsken syklet da hele turen ned til Flåm og opp igjen 19 km til Vatnahalsen hotell. Bildet her til venstre viser høydeprofilen på dette strekket. Høydestigningen er 1765 m og høydereduksjonen 1899 m. Minumumhøyde -18 m, maksimumhøyde 1304 m - i følge min GPS. Skiltet underveis sier at høgste punkt er 1343 m.o.h. Bakkene opp fra Flåm - totalt ca. 15 km lange - er heller tøffe. De 21 Myrdalssvingene gikk vi på veien opp!

Vi hadde fin sykkeltemperatur begge dager. Medvind og litt regn på lørdagen, meget sterk motvind (opp til 13 m/s) og regn søndagen da vi syklet tilbake til Haugastøl. Det var et slit! Den varme suppen på Fagernut smakte veldig godt :)

Vi pleier sykle et par uker senere på året. Etter fjorårets snøkaos, tenkte vi at det var lurt sykle denne helgen, før vinteren setter inn i fjellet. Vel, neste år er vi tilbake til to uker senere! For mange folk i fjellet denne helgen. Syklet delvis i kø samt innmari mange folk på hotellet. Deilig ha det nesten for oss selv :)  Gleder meg til neste år - rom er bestilt :)