fredag 15. august 2014

15 dager igjen og sykkel på service

Sjekket birken.no og min side i dag. Jeg har blitt tildelt pulje 49 med start 11:00 (i fjor startet jeg i pulje 53 med start 11:20 og året før der igjen starte jeg 11:55).

Kjenner det begynner krible i kroppen :)

Hadde tenkt å få meg min faste sykkeltur denne helga. Det ble med tanken.... Var så "lur" - eller kanskje jeg faktisk var lur? - og leverte tirsdag inn sykkelen for service. Jeg har ikke hatt service på den siden jeg kjøpte den for 3,5 år siden. Du kan si det var på tide. Viste seg at det er en del saker som er utslitt og må skiftes. Dette blir en heller dyr fornyelse. Delene komme ikke før til uka. Spurte om jeg da kunne hente sykkelen for å sykle i helgen. Mannen svarte at han anbefalte meg å ikke sykle en eneste meter før sykkelen var mekket!

Lærte også noe om vask av sykkel. Jeg har vasket min sykkel i grunnen etter hver tur jeg har hatt: tatt frem hageslangen, spylt på og med kost til å skrubbe litt her og der. Saken er at det er en del deler som ikke bør få en hard vannstråle rett på seg. Type steder hvor det er olje innafor. Mulig sykkelen var i ekstra dårlig forfatning pga. min litt uvørne vasking...

Hvordan vaske? Mannen i butikken anbefalte en rosa væske de selger. Spray den på. La virke et par minutter. Skyll av, gjerne med hageslangen, men da uten munnstykke, og heller ikke for mye vann.

Tenker forøvrig heretter ha en service i året. Burde vel ha to, en før og en etter Birken, med tanke på hvor mye skit som kan komme på sykkelen (og meg) i løpet av de 92 km, men får se om lommeboka er enig i det.