søndag 7. april 2013

Årets første sykkeltur

I fjor, på nøyaktig samme dato (7. april), hadde jeg min første Markatur på sykkel. Den gang kunne jeg sykle hele min faste tur, som altså (for dere som kjenner Oslo) går inn til Sørkedalen, oppover forbi Finnerud, videre forbi Kikut og så til Hammeren i Maridalen. Derifra asfaltveien hjem via Tåsen, Ullevål stadion, Vinderen og Smestad.

I dag sa det stopp ved Finnerud. Derifra lå isen så langt jeg kunne se (som riktignok ikke var veldig langt...). Frem til Finnerud hadde jeg møtt på isete partier her og der, så jeg fant ut at det var i grunnen ikke noe poeng å finne ut eller tro at det skulle være så veldig bart videre mot Kikut, der hvor biltrafikken er minimal og lite annet enn sola er med på å smelte isen.

Godt å være i gang med syklingen igjen. Godt også å få syklet bakken fra Sørkedalen til Finnerud. Den er omlag tre km lang og kan sammenlignes med Birkens Rosinbakken. Fordelene er bare den at sistnevnte kun er en km! Det er jo Birkebeinerrittet som - som vanlig - er mitt sykkelmål i sommersesongen. I år blir det 5. gang jeg sykler Birken; to ganger tidligere på lørdagen og to ganger på fredagen.