tirsdag 13. januar 2015

Planlegger kveldens joggetur

Sist fredag hadde jeg det jeg anser som en nyttig mølleøkt hjemme hos Ingrid Kristiansen. Har jo vært på en del løpe- og skitreninger med henne de siste årene. Vet hu er ei dame som kan det hun driver med: "Hun er den eneste person i verden, kvinne eller mann som samtidig har hatt verdensrekordene på 5,000m bane, 10,000 m bane, 15 km landevei, 1/2 maraton og maraton" (sitat Per Jorsett).

Ingrids rekort på maraton er 2:21. Jeg får si meg fornøyd om jeg klarer det på doble tida :)

Ingrids mølleøkt ga med nye innspill til min trening. Utover nå skal jeg ikke se på pulsklokkas gjennomsnittsfart, men heller på pulsen. Mine lagturer (1,5 timer og mer) skal for min del foregå med puls rundt 135-150. For meg vil dette si et relativt rolig og behagelig tempo, trolig rund syv minutter på kilometeren (jeg har pleid å ligge rundt seks min. pr. km på mine turer). Moralen til Ingrid er: "Heller litt for rolig enn for hardt".

Jeg, som aldri har brydd meg nevneverdig om puls, ser frem til å forsøke dette utover :)
På min turer a 45-60 minutter, kan jeg tillate meg noe høyere puls, og på hurtige turerer a 3-6 km (etter rundt 3 km oppvarming), kan pulsen være opp mot min terskelverdi (som Ingrid da regnet ut i løpet av mølleøkten jeg hadde hos henne).

Kveldens tur planlegger jeg skal være av det lange slaget, mellom 14 og 15 km. Den vil se omtrent ut som på bildet under. En stund siden jeg løp så langt, så bare det i seg selv blir jo (kanskje!) artig.