fredag 27. juni 2014

64 dager igjen

Hm... det var ikke veldig mange dager igjen! Til Birkebeinerrittet altså! Da var det vel høyst på tide at jeg fikk årets første sykkeltur i dag?? Forrige gang jeg syklet ute var siste helg i september (da var det Rallarvegen). Forrige gang jeg syklet inne på Elixia var siste dagen i 2013.

I dag var det min faste Marka-tur som stod på programmet. Den starter her hjemme, oppover til Røa og Bogstad, videre inn til Sørkedalen skole. Derifra inn til høyre og oppover skogsbilveien til Finnerud og videre oppover og innover til Kikut. Fra Kikut mot Bjørnholt og ned til Maridalen. Derifra straka vege til sivilisasjonen ved Tåsen, forbi Ullevål stadion, videre til Vinderen og Smestad. Da er jeg nesten hjemme, kun omlag 10 minutter igjen bortover mot Lilleaker.

Dagens løype kontra Birken: Synes du bakkene fra Sørkedalen og fem kilometer opp er tøffe? Da kan jeg trøste deg med at det er de! Birken er rene landeveisløpet i forhold! Eneste bakken i Birken som matcher bakkene opp fra Sørkedalen er Rosinbakken, men den er jo kun 900 meter lang.

Dagens sykkeltur gikk forøvrig heller sakte. Dog kun 2,5 minutter langsommere enn første tilsvarende tur i mai i fjor, men hele drøye 23 minutter etter persen fra august, også i fjor. Jeg har en jobb å gjøre disse sommerukene som ligger foran.

NRKs flotte opptak av Birkebeinerrittet er tydeligvis ikke tilgjengelig lenger.... Her er United Bakeries sin versjon, fordelt på to hurtig-spillende klipp: