fredag 3. februar 2012

En gadgetsfreaks bekjennelse...

Ja da, jeg vet det, jeg er litt hekta på slike tekniske greier... Eller om du vil: tekniske hjelpemidler. Så hva er den siste anskaffelsen min - og var den virkelig nødvendig å få i hus? Svar på det første: Garmin Forerunner 910XT. Svar på det andre: Ja.

Jeg har opptil flere gps-er fra Garmin:

GPSMAP 60CS: Denne har jeg hatt stor glede av når jeg har vært på gåtur i skog, mark og fjell. Bla. var den utrolig kjekk å ha under fjoårets Marka24 der midt på natta og vi ikke fant stien i mørket. GPSMAP 60CS fant den for oss :)

Edge 705: Denne er med på alle mine sykkelturer. Enkelte ganger har jeg benyttet meg av kartene, men mest bruker jeg den for å se på hastighet, gjennomsnittshastighet og distanse. Lager kanskje inn noen "laps" underveis, slik at jeg, når jeg sykler min faste rute i marka, kan sammenligne de ulike strekkene fra gang til gang.

Forerunner 405: Denne har vært min trofaste venn på alle mine løpe- og skiturer. Jeg har den innstilt på hastighet, gjennomsnittshastiget og distanse. Kjekt med gjennomsnittshastighet f.eks. når jeg løper Sentrumsløpet. Da vet jeg nøyaktig hva gjennomsnittshastigheten må være skal jeg klare mitt mål.

Så hvorfor nå Garmin Forerunner 910XT? Det hele henger sammen med at jeg ikke er noen hurtiggåer på ski! Saken er at jeg flere ganger har opplevd at Forerunner 405 har dødd underveis i skiløypa; batteriet er rett og slett brukt opp. Ganske kjipt første gang jeg gikk Birken. Da stoppet den et par km fra mål... Forerunner 405 holder ca. fem timer (vet det står åtte timer på Garmins sider, men det stemmer ikke i forhold til min). Forerunner 910XT skal holde i 20 timer!!! Den er beregnet for multisportsbrukere, typer triatleter. Klart de trenger en kloke som holder mer enn fem timer. Derfor ble dette mitt valg nå.

Testet 910-en i går kveld, på min faste tur i lysløypa. Den funka som bare det! Litt kronglete å få av tastelåsen etter bruk; tror jeg dropper å sette den på neste gang jeg skal ut.

Så vel hjemme lastet jeg da opp dataene fra den til Garmin Connect; as usual. Det som da slo meg, var kaloriberegningen. Jeg kunne sammenligne med flere turer jeg har hatt på samme distansen med 405 rundt håndleddet. Kaloriberegningen på Forerunner 910 lå langt under Forerunner 405 (jeg snakker om ca. 450 kalorier på 910-en kontra 1350 på 405-en). Sendte inn en forespørsel til Garmin som i dag svarte meg: "Forerunner 405 måler kalorier etter avstand, tid, vekt etc., mens Forerunner 910XT beregner kalorier etter puls. Dette vil så endre kaloriberegningsresultatet."

Tro om jeg kan anta at kaloriberegning utifra puls er mest pålitelig?