torsdag 4. mai 2017

Hadrian`s Wall C2C

Sist helg syklet jeg Hadrian`s Wall coast to coast sammen med min søster. Dette er en flott tur helt nord i England langs det som en gang var Hadrians mur (ikke veldig mye igjen av den nå).

Vi startet syklingen i Whitehaven, helt vest, og via to overnattinger avsluttet vi syklingen helt øst, i Tynemouth.

Ferden gikk gjennom det som for meg fortoner seg som typisk engelsk landsbygd og småbyer.

Første dagen tilbakela vi 10 mil, frem til Carlisle. Denne strekningen var rimelig flat og grei. Utfordringen mot slutten av dagsturen var en preget bakende (hadde kun 10 mil på sykkelsetet i år før denne turen).

Andre dagen var det en langt tyngre ferd som ventet oss. Ikke bare en del oppoverbakker, men også en vind som tildelse var meget sterk - og det midt i mot! Middagen smakte utmerket etter 74 km i motvind :)

Siste dagen bød på 72 km med noen få oppoverbakker samt en del relativt flate strekker.

Vi kjøpte turen gjennom CycleActive. De ordnet med sykler, kart, overnattinger og bussing til start og tilbake til utgangspunktet etter endt sykkeltur. Ellers så var dette en klar-deg-selv-tur. Jeg lot meg imponere hvordan engelskmennene har merket denne sykkelruta. Nesten så vi ikke trengte kartet. Det var bare å følge sykkelrute nr. 72.
-----
Nå legges sykkelen bort for en stund. 10. juni er det Birkebeinerløpet. Skal jeg delta der, må der jogges fremover! Sykling og jogging er ingen god kombinasjon for meg, da syklinga gir noe tunge lår. Jeg tok meg en mils joggetur etter jobben i dag. Moralen: farten må opp, vekta ned. Dette skal skje ved å jogge to-tre ganger i ukene fremover samt notere hva jeg putter i meg og slik passe på at kalorinivået er på passe nivå. For meg gjelder enkel matematikk: Vekta går ned når jeg forbrenner flere kalorier enn jeg får i meg.