lørdag 26. juli 2014

Dagens varme sykkeltur i Marka

Gradestokken viste 34 i sola da jeg syklet avgårde. Vel hjemme viste den 29 - i skyggen. Så jo, det er en varm dag! Slik megavarme har vi hatt lenge nå. Hvor lenge? Jeg glemmer lett... Vi snakker vel tre ukers tid? Heldigvis noe skygge i Marka samt et lite vinddrag nå og da.

Jeg hadde håpet sykle litt fortere i dag enn jeg gjorde. Følger jeg min "Marka-progresjon" frem mot Birken i fjor, syklet jeg for (nøyaktig) et år siden 1:35 fortere enn i dag. Altså litt etter skjema nå.

Neste uke må jeg sykle på rundt 2:38, skal jeg holde "frem-mot-Birken-skjemaet" fra i fjor (jeg syklet i dag på 2:43).

Jeg kan jo håpe at "kjøligere" vær vil hjelpe (i skrivende stund melder Yr om rundt 22 grader neste helg).

Ellers så avsluttet jeg i fjor syklinga i Marka søndagen før Birken, og jeg syklet den søndagen på 2:30:08. Som før nevnt sykler jeg Birken på rimelig nøyaktig dobbelt så lang tid. I fjor syklet jeg Birken på 5:01:50. Pr. i dag ligger jeg altså an til å sykle Birken på rundt fem og en halv time, neste halvtimen bak rekorden fra i fjor.

Her er sammenligningen mellom dagens sykkeltur og samme tur jeg hadde 2. august i fjor. Ser jeg må gjøre en ekstra innsats de første 18 km - som da i all hovedsak er oppoverbakker:















Jeg ser at avstand og kalorier ikke er helt i samsvar på de to turene. Dette har nok sammenheng med ulike GPS-er og ulike pulbelter. Turen i august i fjor foregikk med en Garmin Edge 705 og pulsbelte av "det gamle slaget". Dagens tur var med Garmin Edge 810 og pulsbelte av det nyere slaget. Dette pulsbeltet skal visst være mer pålitelig enn det gamle.